Ibland förstår man skillnaderna...

onsdag 5 mars 2008 ·

Under en dragning på KS av kvalitetsarbetet inom kommunen presenterades de, som jag ser det, rätt mediokra resultaten från förskolan. Bortsett från att det var punkter där Strängnäs tagit poäng som jag i praktiken vet att det inte stämmer (om inte annat kan man bara läsa på kommunens hemsida) så var det en punkt där det framgick att det fanns kommuner som medgav full dagistid även när en föräldrer var föräldraledig med nytt barn. Kommunalråd Ann Landerholm (m) utbrast då i något som liknade "Men!... varför skulle man vilja ha det!?".

Jag kan förklara det rätt enkelt (tycker jag)....

Som jag ser det är dagis för små barn vad skolan är för stora, dvs en källa för stimulerande upplevelser och pedagogisk verksamhet. Barn bör vara på dagis i lagom dos (beror på barnet) men det ska ses som en skola, mer tid är bättre än lite tid.

Hur stimulerande är det för ett barn i 2-3 års åldern att vara hemma med sin mamma (brukar vara standard åtminstone de första månaderna för familjer där amning är viktigt) och sitt nya syskon? Kan en trött, ammande och blöjbytande mamma ge motsvarande den pedagogiska verksamhet som ett dagis kan ge och samtidigt ge fullständig uppmärksamhet och närhet till det nya barnet? Jag tror inte det. Så konsekvensen av 15-timmarsregeln är att båda föräldrarna, som jag ser det, måste vara hemma när dagisbarnet/barnen är det.

Därför är det viktigt att full barnomsorg medges även till föräldrar där ena föräldern är ledig med nytt barn. Både för barnens skull (både det nya och det "gamla"), för föräldrarna och föräldrarnas arbetsgivare. Det lär vara en del (som Ann Landerholm) som inte utnyttjar möjligheten så de kortsiktiga konsekvenserna för kommunen kanske inte behöver bli så stora.

Flest träffar senaste månaden