Skolutredning

lördag 10 maj 2008 ·

Så har då den berömda skolutredningen kommit en bit...

När det omarbetade utredningsuppdraget kom så hade jag inte så mycket att tillägga egentligen. Som jag kommer ihåg det var det enda jag påpekade att jag ifrågasatte bevarandet, till varje pris, av landsbyggsskolorna och att man skulle kolla på att bygga en ny F-9 skola istället för Vasa och Paulinska.

Vet inte om jag har ändrat mig i sak nu, även om en exploatering av Vasa inte känns som det får mitt stöd längre. Däremot har jag funderat lite på syftet med utredningen. Vilka finansiella vinster görs egentligen? Kommer inte ihåg vad man redovisade för KS en gång i tiden (och jag hittar inte underlaget just nu) men det ser ut som mellan tummen och armbågen 20 miljoner/år. Större delen av kostnaden beror på de extra lokaler som friskolorna medför.

Inga friskolor = inga lokalproblem.

(se också www.vansterpartiet.se/strangnas)

Flest träffar senaste månaden