!%¤#&%!... hade samma tanke som MUF!!?

torsdag 21 augusti 2008 ·

Ibland blir man lite fundersam. Varför kom jag fram till nästan samma sak som MUF? Varför kallar Birgersson den inställningen för naiv på kurirens ledarblogg?

Jag har haft en fundering i bakhuvudet sen vår moderata utrikesminister gav Ryssland en skopa för konflikten i Sydossetien. Eftersom jag alltid (trodde jag) har motsatt åsikt som moderaterna (iallafall riks) i alla frågor så försökte jag genast hitta anledning att kritisera vad han sa.
Genast drog jag parallellen med NATOs anfall mot Serbien, till stöd för separatisterna i Kosovo. Vad är egentligen skillnaden? Normalt brukar jag göra lite "research" innan jag skriver något, men eftersom detta inlägg försöker reda ut hur jag kunde hamna på iallafall nästan samma sida som MUF så är detta bara baserat på mina intryck av konflikterna.

  • Georgien håller på att närma sig väst (iallafall NATO), Serbien vill in i EU.
Argumentet att man försvarar ett lands önskan att närma sig oss perfekta demokratier (sarkastiskt) håller alltså inte. (eller kom Serbiens EU-önskan senare? tror inte det)

  • Sydossetien är befolkad till större delen av ossetier och ryssar, liksom Kosovo till större delen är befolkat av albaner. Nordossetien är en del av Ryssland. Albanien är en självständig nation.
Rent befolkningssammansättningsmässigt (puh!) så är separatism rätt logiskt i båda fallen.

  • I Sydossetien gjordes en odemokratisk, men dock, folkomröstning med massivt stöd för att lämna Georgien, milisattacker mot georgiska intressen förekom. I Kosovo startades ett aggressivt gerillakrig av UCK (med klara tendenser till förtyck mot serber och romer).
Georgien skickade in militär för att behålla sin territoriella integritet.... Ryssland bombade Georgien som svar.
Serbien skickade in militär för att behålla sin territoriella integritet.... NATO bombar Serbien.

  • Ryssland blir kritiserade för imperialism. NATO (läs USA) blir hyllade...(för sin imperialism och önskan att få en permanent militärbas i Albanien?).
Imperialism som imperialism, eller?

  • Varken Georgien eller Serbien är strålande demokratier, men båda har relativ fria val.

skillnaden mellan konflikerna är att...
1. Georgien vill bli medlem i NATO (/USA), Serbien vill närma sig EU (/"det gamla Europa").
2. Serbien är Rysslandsvänligt, Georgien är USA-vänligt.
... eller?

Varför kan man då inte ställa sig på Rysslands sida? Det är väl lika fel att stödja mperialism oavsett vem det är man stödjer?

5 kommentarer:

Margit Urtegård sa...
21 augusti 2008 19:26  

Hej David.

Inlägget du refererar till på ledarbloggen är skriven av Susanna Birgersson (SB) och inte Voronov.

Det är tufft av tjejen från muf att tordas yttra en annan åsikt i denna fråga. Sen måste det vara positivt att du kan vara överens med en ung moderattjej:-)

MVH Margit

David sa...
21 augusti 2008 19:43  

Ahh... sant. Tack! Korrigerar till Birgersson.

Är det positivt att jag kan ha samma åsikt som en moderattjej? Hmm... iofs.. att ha rätt är inget som något parti har monopol på ;-)

Mats Werner sa...
21 augusti 2008 20:06  

Gråtoner, min käre David! Livet är inte svart och vitt! Och varför har Du ingen kommentar om Ryssland-Tjetjenien? Om man stöder att Abchasien och Sydossetien ska få lämna Georgien, måste man väl också rimligtvis stöda Tjetjeniens vilja till frihet från Ryssland, eller?

Margit Urtegård sa...
21 augusti 2008 20:23  

Hej David.

Nej, inga partier har monpol på sanningen. Men, det finns många politiker, som inte skulle kunna hålla med en person just för att den kommer från ett visst parti. Det var menad som beröm från min sida till dig, för att du inte är "trångsynt" och fördomsfull.

MVH Margit

David sa...
21 augusti 2008 21:40  

Tack! Joo... jag glömmer ibland bort att det finns många som har låsningar i skallen vad det gäller unga och kvinnor (och speciellt kombinationen). Är också väldigt medveten om att jag som sagt var spontant är anti mot allt som moderaterna säger. Förutsättningen för att kunna bryta en fördom är dock att man är medveten om den, så jag är på god väg :-)

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg