Sverigedemokraterna

fredag 1 augusti 2008 ·

Nu ska jag erkänna något hemskt... jag har inte läst på Sds politik på flera år. Jag avfärdade dom snabbt när de på tidigt 2000-tal slogs med Nd om vilka som var mest nationalistiska och mest främlingsfientliga. Sedan dess har jag brytt mig om dom lika mycket som deras äldre kompisar på den främlingsfientliga kanten (dvs pensionärspartiet).

Med anledning av att jag läste kommentarerna på Margits blogg så gick jag in på sd websida. Det är slående hur enkelspårigt, infantilt och extremt faktasnålt budskapet fortfarande är. Samtidigt finns en del som verkligen gör att man sätter vattenmelonen (med risk för mitt tangentbords liv..) i halsen.
"Ett befolkningsmässigt homogent samhälle har bättre förutsättningar att nå en fredlig och demokratisk utveckling, än en heterogen statsbildning"...- SDs hemsida.
"Ett befolkningsmässigt homogent samhälle..."? Ett befolkningsmässigt homogent samhälle!? vad sjutton är det? Alla är blonda, blåögda egenföretagare som röstar på SD? Jag är iofs blond, blåögd och iallafall delvis egenföretagare, men jag kan inte påstå att jag känner mig vidare homogen med SD. Betyder det att jag sitter i godsutrymmet på ett militärt fraktplan på väg till ett koncentrationsläger i inre norrland om SD får majoritet? Hmm... jag kanske skulle skriva "någon som jag" istället för "jag". Det är ju ytterst osannolikt att jag inte skulle dött att ålderdom innan SD får majoritet.

"Vi är på det klara med att Sverige alltid har haft invandring, men den har tidigare varit begränsad och reglerad. De invandrare som kom hit kunde ganska lätt assimileras och bli en del av det svenska samhället, främst på grund av att de inte var så många och att de kom från kulturellt närstående länder" - SDs hemsida.
Min mamma var i slutet av sin lärarkarriär på komvux och jobbade då direkt mot vissa företag. I Strängnäs kommun fanns det då (det var väl för knappt 10 år sedan) fortfarande invandrare (från Finland) som inte kunde förstå eller göra sig förstådda på svenska, så den "lätta assimileringen" vete sjutton hur det var med förr i tiden. Jag ska väl vara tydlig med att brist på integrering primärt är invandrarnas eget problem, det är inget som besvärar mig. Det är de själva som förlorar på det, på alla möjliga vis (vissa av dem hade vad jag förstod fått ett ultimatum på jobbet eftersom de inte förstod säkerhetsinformationen).

Man ska däremot inte underskatta SD. Deras principprogram och andra "tunga" dokument är välskrivna om än något högtravande (men vilket principprogram är det inte?).

Var hör då SD hemma på den politiska skalan? Jag hävdar med bestämdhet att de är ett högerparti. Nationalism, moralpanik, främlingsfientlighet etc är saker som jag förknippar med högerpartier. Att de har vissa gemensamma saker med den svenska vänstern, t.ex. EU-motståndet, är av mindre betydelse. Däremot anser jag att den politiska skalan inte är en linje (utan mera cirkellikt). Stalinismen ligger t.ex. någonstans "mellan" sd och V på skalan, liksom sd ligger mellan moderaterna och stalinismen. Därmed passar ju nazisterna också snyggt in mellan sd och stalinisterna. Det är ju däremot intressant när sossar går över till sd...
"Varför blev det just sverigedemokraterna?
– Det är inget större fel på dem. De vill ha ordning och reda, och inte en massa minareter och moskéer överallt. Och det där med homoäktenskap är de emot. Det är jag också, men det får man inte vara som socialdemokrat." - Bertil Olsson

För människor som inte tänker efter och söker lätta "lösningar" på sina problem och fördomar så är SD säkerligen lockande. Det är det primära problemet. Det är också något som jag tror att alla är rätt medvetna om, det är som jag förstår det en av de bakomliggande orsakerna till att man inte velat ha debatt med SD.... det gick det inte att vinna en debatt mot SD, därför att de som bara lyssnar på slagorden och inte själva tänker efter kommer inte höra argumenten. Nu är det dock annorlunda då SD försöker vara ett seriöst parti och riktar sig till högerkonservativa i allmänhet. Det är en sak att lägga locket på för att inte släppa ut dom (dock demokratiskt tveksamt), men nu är dom ute... Nu är det debatt och konfrontation som gäller för att förhindra att även de som egentligen tänker efter blir förförda av det simplistiska budskapet, att invandrarna skulle vara roten till (nästan) allt ont. För hur mycket SD försöker slingra sig så är det invandrarna (inte invandringspolitiken...ett annat slinger) som är den röda tråden i deras politiken.

4 kommentarer:

Tobias Lindgren sa...
1 augusti 2008 23:12  

Sd är ett mittenparti, precis som sitt systerparti Dansk Folkeparti i Danmark. Dina anklagelser och insinuationer om "förintelseläger" och liknande betackar jag mig för. Sd vill ha ett kulturellt homogent Sverige. Det är vad som menas. Det handlar mer om vad staten ska reglera och lägga sina pengar på än att man ska detaljstyra varenda människas liv. Det förstår troligen du också. Därför blir din sd-kritik oseriös.

David sa...
1 augusti 2008 23:43  

Tobias...Det var ju inte särskilt tydligt. Vad är "kulturellt homogent" och hur tänker sd uppnå det? Vad lägger sd in i begreppet? Religion? Matvanor? Inställning till tidspassning? Jag är ateist, så jag kan inte vara kulturellt homogen med en kristen, eller? Jag är vegan så jag är inte kulturellt homogen med jägarna här i landet. Jag struntar högaktningsfullt i både julafton och midsommar (och nationaldagen kan man ju skrota). Det är väl knappast kulturellt homogent med majoriteten i landet.

Jag var förstås inte helt allvarlig med koncentrationslägret, men hur ska sd lyckas med att göra landet kulturellt homogent utan att deportera sådana som jag?

David sa...
1 augusti 2008 23:47  

..och för övrigt så stod det "befolkningsmässigt homogent", inte kulurellt homogent. Det är betydligt grövre och resulterade i kopplingen till nazisterna.

Linda Strand sa...
2 augusti 2008 14:03  

Bra inlägg David, och definitivt seriöst! Jag är också ateist, och dessutom finlandssvensk, ska även jag deporteras? För länge, länge sedan vandrade mina släktingar genom Europa, de startade någonstans kring Alperna. Undrar om jag ens är homogen med finnarna? Knappast enligt SD. Men tillför jag Sverige någonting eller är jag en belastning? Jag jobbar, betalar skatt, är fackligt engagerad, politiker och jämställdhetskämpe. Jag tillför dessutom ett annat sätt att se på saker och ting, skapar debatt och det vet väl alla att debatt och opposition medför utveckling. En homogen lösning skapar inga reaktioner, ingen innovation och sannerligen ingen utveckling. Tiden stannar.

Flest träffar senaste månaden