Vad är Lotta (s) så stolt över?

måndag 22 september 2008 ·

Jag fattar inte det här... någon kanske kan förklara? Varför är Lotta så stolt att hon känner ett behova av att citera sig själv?

Har BUN tagit ett beslut om att rektorerna inom förskoleenheterna nu har rätt att använda sin budget för att köpa arbetskläder? Vad gör man annars om man säger att förskolepersonalen ska få arbetskläder, men att de får hålla sig till samma (underdimensionerade) budget?

Vad sjutton hindrade rektorerna att göra detsamma själva tidigare? Behövdes det ett politiskt beslut?

Detta är ingen framgång för jämställdheten. Det är ytterligare ett deprimerande bevis på att kvinnor generellt diskrimineras och att offentliga arbetsgivare är lika illa (om inte värre) som resten av arbetsgivarsfären.... DET KRÄVDES ETT POLITISKT BESLUT... OM ARBETSKLÄDER!?.... ARBETSKLÄDER!!??

På min arbetsplats övervakar facken beklädnadsfrågor i ett samarbetsorgan med arbetsgivaren. Tror någon på allvar att industrifacket eller Unionen skulle acceptera att folk fick sina egna kläder förstörda i arbetet utan att begära arbetskläder eller ersättning? Tror någon att en mekaniker skulle ställa sig och mecka med företagets utrustning iklädd sina egna kläder mer än som akut undantag? Normalt sett är det ju inte ens tillåtet av arbetsmiljöskäl. Kemisk eller biologisk fara... man eller kvinna... tja...

6 kommentarer:

Lotta Grönblad sa...
22 september 2008 19:31  

Håller med David. Ingen framgång direkt, utan snarare märkligt att det måste ta en sådan tid innan kvinnor får samma (arbets) kläder som män. Jaså du gillade inte att jag citerade mig själv. Men jag är ju kvinna så jag måste förstärka mig själv, tillskillnad mot om jag hade varit man då alltså, el nåt!?

häls Lotta

David sa...
22 september 2008 20:18  

Oj, det var en snabb kommentar... hann ju knappt trycka på publiceringsknappen.

Jag har inget emot att du citerar dig själv, tog det som ett tecken på att du tyckte det hela var en framgång.... helt utifrån vad jag skulle gjort själv... inte skulle jag citerat mig själv om jag tyckt min insats inte förtjänade uppmärksamhet..

Mats Werner sa...
22 september 2008 22:22  

Eftersom länken inte funkar har jag ingen aning om vad Dud skriver om, David. Kolla länken.

Mats Werner sa...
22 september 2008 22:28  

I övrigt håller jag helt med Dig, David, och det är en hållning som jag intog redan när detta var uppe i Mariefredsnämnden för mycket länge sedan och jag hade en animerad diskussion med Malin Eriksson om saken. Arbetskläder är definitivt en verksamhetsfråga och ingenting som vi politiker ska lägga oss i. Vi fortsätter att vara småaktiga petare istället för att gör det vi ska. Lyfta blicken och se framåt.

(Och, David! Jag dör av nyfikenhet: Vad har den här virkade raden med bokstäver som man ska upprepa för att få sin kommentar publicerad, för uppgift? Vad gör den för nytta?)

claes.cattis sa...
23 september 2008 06:24  

Hej David!

Arbetskläderna måste prioriteras först eftersom det är ett centralt beslut.

Så nu får vi kanske inte se mindre barngrupper eller mer personal under det kommande året.


Självklart så skall alla ha arbetskläder man som kvinna.

Det har redan tidigare funnits möjlighet för enhetscheferna att klä sin personal, men som sagt var nu får vi se hur det här löser sig.

Hälsningar Cattis

David sa...
24 september 2008 00:22  

Mats:
Har fixat länken, gick visst inte att klistra in adressen till Lottas blog (pga 'ö').

Syftet med den virkade raden är att spambots och andra kul automatiserade inläggsskickare inte ska kunna publicera inläg. Dom kan inte läsa den texten och blockeras därmed. Däremot kan man väl ifrågasätta varför jag tror att någon vill göra det med min blog...

Flest träffar senaste månaden