Ingen turkos-röd allians...

fredag 3 oktober 2008 ·

I utspel efter utspel bekräftar nu S och mp... den turkosa alliansen... att de vill regera tillsammans, utan vänsterpartiet. Det får inte mig att spilla en enda tår.

Läste följande kommentar till Jinge.se. Svd och AB-länkarna till det inlägget är också tänkvärda...

"Jag har varit med i Vänsterpartiet i några år nu och även gått på några möten. Tyvärr så känner jag inte riktigt igen mig i partiet, det har blivit som ett socialdemokraterna light, och borde definitivt söka sig mer åt vänster. När man istället blir röstboskap, ett gäng vars enda uppgift är att rösta fram en socialdemokratisk statsminister så är det inte att undra på att väljarna sviker. De flesta vill ha en riktig vänster, ett parti som under inga omständigheter samarbetar med ett S som blir mer och mer högerinriktat för varje år som går.

Om V kommer att rösta fram S till regeringsmakten 2010 så kommer jag inte att förnya mitt medlemskap. Man borde i stället lägga ner sina röster när det kommer till att välja den som ska bilda regering. Kan inte S samarbeta så ska inte V förlora stöd hos väljarna för den sakens skull. Det har genom åren funnits olika grupper som kritiserat partiet internt, ofta med hot om uteslutning som tack. Nu är det dags att sätta sig över sådant och samla upp hela den svenska vänstern under en hatt. En sorts enhetslistan för vänsterfolk.

Att S kan tillåta sig att behandla V som de gör måste givetvis leda till åtgärder. Är resultatet av dessa åtgärder att vi får en moderat regering ytterligare fyra år så kanske S lär sig någonting. Jag kommer i alla fall hellre rösta på KPML-r eller vad sjutton som helst hellre än att lägga en röst på V som i praktiken betyder en röst på S."

Kunde bara sagt det lite bättre själv. Jag skulle väl inte riktigt utryckt det så kategorisk men nästan...

När nu V på central nivå utsätts för samma sak som V i Strängnäs och i Landstinget så är mina tidigare ståndpunkter ytterligare ett snäpp mer relevanta. Mp är sedan länge vår huvudkonkurrent och nu framstår den turkosa alliansen som vår huvudmotståndare i nästa val. En varg i fårkläder (en moderat i sossekläder) är värre än bara en varg.

Att stödja S trots att de går åt höger gynnar kanske folk på kort tid (eftersom de slipper moderaterna), sett över lång tid är det förödande.

Så... ingen S-mp-V-allians... låt de borgerliga "röda" partierna alliera sig med sina vänner till höger om de vill. Då blir det mer utrymme på vår kant.

Men hur fasiken motiverar fackligt aktiva sossar på vänsterkanten att man arbetar för en allians med det borgerliga anti-fackliga miljöpartiet?

3 kommentarer:

Monica Stålborg Billberg sa...
8 oktober 2008 08:00  

Hej David,
du har lyft din blick över Strängnäs trånga horisont och det är bra. Jag håller med dig om att s behandlar er fisigt, på alla nivåer. Men jag håller inte med om att mp skulle vara borgerliga och anti-fackliga bara för att vi är mindre anti-borgerliga och fackliga än V. Det är bra att vi driver olika frågor, det är politik. Man skönjer en smärtsam frigörelseprocess från s, men jag tror jag V vinner på det. Vad samarbetet mellan mp och s på riksplanet betyder för mp´s politik återstår att se. Klart är dock att så inte är fallet i Strängnäs, det har inte med politik att göra från s, det är bara behov och medgörlighet som styr s preferenser.

David sa...
8 oktober 2008 20:18  

Hörde precis K-G Bergström på rapport säga att mp är ett vänsterparti, så han håller med dig. Det gör väl iofs jag också till viss del... miljöfrågan, pacifismen mfl tunga frågor för mp är traditionellt typiska vänsterfrågor.

Däremot är inställningen till arbetsrätten och LAS samt en lång radda tvivelaktiga uttalanden kring kollektivavtal och andra viktiga fackliga frågor.

Inställningen till skatt och offentlig finans, är liksom för S, färgat av borgerlig retorik. Det hade t.ex. varit mindre borgerligt att istället sänka momsen än att ha jobbavdraget (som mp stödjer).

Denna artikel på ETC sammanfattar hyffsat den inställning jag har till mp...på riksnivå... lokalt har jag inget större problem med mp och S. Eller rättare sagt är det enda problemet jag har med S lokalt att de så enkelt avfärdade samarbetet med oss när den nya majoriteten formerades.

David sa...
8 oktober 2008 20:19  

Däremot är inställningen till arbetsrätten och LAS samt en lång radda tvivelaktiga uttalanden kring kollektivavtal och andra viktiga fackliga frågor typiskt borgerligt.... skulle mittenstycket ha varit..

Flest träffar senaste månaden