Turkos-lila-röd allians... igen

onsdag 22 oktober 2008 ·

Jag vill inte ha en allians med mp. S kan jag överleva, men inte mp. Så jag är lika illa som mp (dvs utestänger någon).

Deras numera EU-vänliga linje där EU på något sett , i mp's ögon, mirakulöst har gått från att vara en konsumtionsinriktad rikemansklubb till att bli en miljödrivande allmänt öppen förening för trevliga länder gör mig förskräckt....och ännu värre är att omsvängningen kommer bara för att regeringsplatser hägrar.

EU är inte bra för miljön. Den grundläggande tanken är fortfarande att miljöregler kan uppfattas som handelshinder. Den EU-anpassade LOU där alla former av definierade krav är konkurrenshämmande och diskriminerande är ett tydligt exempel. Visst kan EU bidra till att få upp medlemsländer som hittills sett det som en konkurrensförbättrande åtgärd att ha dåliga miljökrav.... men det kan aldrig bli bra nog. REACH är ett bra exempel på något som skulle kunnat bli bra men som i slutändan inte blev mycket mer än byråkratisering av kemikalietillsynen.

Mps arbetsrättliga linje... eller brist på... är en annan sak jag inte kan köpa. Även om detta inlägg börjar bli repetition av det förra (det var inte tanken) så tåls det att säga igen. Iofs har S numera kapitulerat också. Lissabonfördraget ska trummas igenom fast att kollektivavtalens position fortfarande är okänd. Jag har ett starkt minne av att S under EG-omröstningen sa att man skulle ifrågasätta medlemsskapet om kollektivavtalen hotades. Är det det man gjort? Vägde inte kollektivavtalen tyngre än så?

Ett lokalt exempel är i KF nyligen då vi föreslog en skärpning av reglerna för när man får teckna ramavtal med leverantörer till kommunen. Vi ville ha ett krav att leverantörer skulle ha kollektivavtal... "eller motsvarande" (förstås... det ska ju vara lagligt enligt EU, man får inte diskriminera företag som utnyttjar sina anställda). Mp gick på högern linje, både det att man inte yrkade bifall och att man i votering röstade mot. En ledamot från S la ned sin röst i voteringen... måste ha varit någon procedurfråga... eller att det var vi som la fram förslaget... för inte kan S också ha köpt den EU-vänliga linjen där arbetsrätt är en konkurrensfråga.

Det jag egentligen skulle skrivit var.... "Jag var med i UngVänster Järva (då Rinkeby-Tensta-Solna-Sundbyberg och något mer) när jag pluggade i Stockholm. Det var Aron Etzler och Ali Esbati också. Dom var skarpa redan på den tiden... Arons inlägg på SVT Debatt angående ett samarbete S-mp-V är lika skarp som alltid... läs och begrunda.."... så nu har jag skrivit det.

Flest träffar senaste månaden