Kulturminnesmärkning...

lördag 8 november 2008 ·

Det finns inte mycket här i världen som jag har så svårt att förstå som när byggnader "skyddas" i planer utifrån ett kulturminnesvärde. Ibland är det berättigat men som för t.ex. Paulinska är det rätt underligt.

Om jag inte kommer ihåg fel (från när jag gick där) så är skolan designad av en arkitekt som bara gjort fängelser tidigare och det märks ju. Eskilstunavägen mellan kulturskolan och Paulinska blir ett mörkt hål pga den höga kompakta fasaden på Paulinska. Är det det som är kulturaspekten på det hela? För så gammal är ju inte skolan. Vasaskolan är ju inte kulturmärkt vad jag vet.

Det måste väl vara huvuddelen och möjligtvis idrottshallen (den är ju antik iallafall) som är kulturmärkt? Baracklängorna kan väl inte vara det, eller kulturmärks hela fastigheten?

2 kommentarer:

Ebbe Ollman sa...
8 november 2008 15:10  

Om man bortser från reala praktiskt- ekonomiska konsekvenser så skulle jag inte ha något emot att jämna Paulinska med marken. Byggnaden är gammal och gedigen men saknar väl egentligen några arkitektoniska eller kuturhistorska värden?

Mats Werner sa...
9 november 2008 08:49  

Då gossar, har ni inte ett hum om vad som är arkitektoniska värden. Se på formen! Se på takfallen och detaljerna! Se på fasadstrukturerna! Se på fönstren! Ingen annan byggnad i Strängnäs har samma höga värden (utom Biskopsgården, Villa Parma och delar av Sundbyområdet.)

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg