Skollokalsutredning...andra läsningen...

måndag 10 november 2008 ·

Nu har jag försökt läsa skollokalsutredningen igen. Sov lite länge i morse så det fick gå snabbt...

Det som man verkligen slås av är att den utredning som skulle bli ett sätt för kommunen att spara pengar istället har blivit en lång lista över icke åtgärdade brister. Man kan ju tänka att eftersom skolorna idag fungerar relativt hyffsat så behöver man inte göra något åt lokalerna, men med tanke på att vi faktiskt vill ha bättre standard för våra barn än det absolut nödvändiga så går det ju inte att strunta i. Det har ju också skollokalsutredningen också kommit fram till. Ett riktigt noll-alternativ där man inte gör något alls saknas.

Min lista på intressanta fakta och underligheter kan nu göras lite längre...

Är det ok att sno påverka Finninge fritidsgårs lokaler genom att göra om dom till en groventre för skolan och inte lämna med en utredning? Om vi nu får igenom att man inte ska göra några förändringar i antalet skolor så blir det en fråga hängande i luften. För det kan väl inte vara så att förvaltningen redan har en uppfattning om vilket alternativ som kommer gå igenom?

Det är lite udda att vi har skolor som inte klarar kraven på tillgänglighet för rörelsehandikappade och att vi har en del mottagningskök i förskolan som inte uppfyller lagkraven. Har inte kommunen tillsyn på sina egna fastigheter? Ska inte fastighetsbolaget och kommunens livsmedelsinspektörer hitta sånt här innan man gör en lokalutredning?

Landsortsskolorna... varför ska de finnas kvar? Som jag sa tidigare så bodde jag som liten 7 km från min skola och har lite problem att se behovet av att skolan ligger på gångavstånd. Jag förstår givetvis önskan hos den lokala befolkningen att ha en skola i närheten, men när ändå en majoritet av eleverna har skolskjuts så blir jag lite fundersam. Iofs verkar skolskjutsbehovet bland eleverna i t.ex. Fogdö skola sjunkit från 89% till 41% på ett år (har det skett en lag/policyändring eller något sånt? En klass som slutar och en som börjar kan väl inte förändra så mycket). Att skolan blir en fokuspunkt för det lokala samhället är viktigt, men är det något som kommunen med nödvändighet ska finansiera om det går ut över övriga skolors kvalitet?

Det man skriver om Fogdö skola är intressant (se sid 59). Om man anpassar lokalerna efter moderna pedagogiska krav så får man inte längre plats med alla eleverna i befintliga lokaler. Jag har nu läst igen och jag fattar fortfarande inte. Om vi nu hela tiden sagt att vi har tomma lokaler jämfört med det ytbehov elever har med modern pedagogik, men om man sen moderniserar dom så blir det mindre plats kvar. Skulle inte den moderna pedagogiken ta mindre yta?

Fick slut på tid... återkommer i frågan.

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg