Vilken tur att jag inte sitter i nämnd

torsdag 13 november 2008 ·

Jag gick i går kväll på BUNs nämndmöte. Tänkte att det kunde vara intressant att lyssna på diskussionerna kring budgeten och kanske få information om skolutredningen. Det var det... men inte på det sätt jag tänkt mig...

För tillfället befinner jag mig i chock... Även om jag varit partipolitiskt aktiv i runt 16 år så har jag aldrig haft några uppdrag i en kommunal nämnd. Min bild av parlamentariskt politiskt arbete bygger på KF/KS och i viss mån landstinget. Så jag visste faktiskt inte vad jag hade att vänta mig. Nu hoppas jag djupt och innerligt att den bild jag fick igår kväll inte var rättvisande och representativt för BUN och andra nämnder.

Det var det taffligaste framförande av tjänstemän jag någonsin varit med om. Ekonomiredovisningen bestod i princip av att läsa sifrorna från bilden och inte mycket mer. På de få frågor som kom från politikerna blev svaren enligt mitt sätt att se dom inte direkt tydliga och var ordentligt trevande (trots att frågorna kom från majoriteten). Den politiska debatten var fylld av Anders Jansson (M), Maria von Betzen (M) och Lotta Grönblads (S) tyvärr rätt vanliga meningslösa positionerande. Floskler och ordvrängeri...

Hur %&¤#%#½½!!! kan man ta en detaljbudget för skolan utan en beskrivning av konsekvenserna av budgeten och inte ens en beskrivning av hur möjligheten att uppnå målen ser ut? Om det är så här det går till kan vi ta detaljbudgeten för nämnderna direkt i KS/KF(det är väl iofs säkert olagligt). Vad sjutton är poängen med att ta en politiskt beslutat detaljbudget ifall det bara är siffor på ett papper? Att man under sittande möte fick en ytterst sparsam och smått patetisk beskrivning av konsekvenserna av budgeten (ur någon sorts organisatorisk/ekonomiskt hänseende) räcker liksom inte. Thomasgymnasiets rektor hade gjort en ganska lång utläggning med detaljer om var pengarna skulle tas och ibland vad det motsvarade i effekt på utbildningen. Övriga skolor hade som mest 3-4 rader där det för det mesta stod att man behövde minska med någon tjänst här och där.... eller ta bort elevassistenter (som inte räknades med i övertalighet eftersom de inte var fast anställda).

Ingenstans stod det om när man kan förvänta sig besparingseffekten. Vi har nyligen rensat ut alla nya lärare i tidigare varsel... finns det nu någon kvar med kortare än 6 månaders uppsägningstid? Vad blir konsekvensen för budgeten om spareffekten av en uppsagt lärare bara är en halvårseffekt (eller i värsta fall inte ens det, många gamla avtal har ju 1 års uppsägning efter 45 år och 10 års arbete... säkert en del lärare som uppfyller det... om nu lärarnas kollektivavtal har sådana regler). En del rektorer hade räknat om pengar till tjänster... men det såg ut som om helårseffekter. Det kan det väl inte bli om man tar budgeten i november och har några månaders uppsägningstid?.

Halv tio gav jag upp och gick hem. Fick inte se vad budgetbeslutet blev och fick ingen information om lokaler. Men det var en lärorik upplevelse... ska se till att besöka fler nämnder... så här illa kan det väl inte vara överallt? Bortsett från chocken så beundrar jag de politiker som sitter i nämnderna, är det så här det är jämt så skulle jag fått psykiska rubbningar efter två möten..

9 kommentarer:

Mats Werner sa...
13 november 2008 07:13  

Det låter som om Du skyller på tjänstemännen. Men är det inte politikernas uppgift att kräva fattbara svar och ordförandens att se till att tjänstemännen är tillräckligt förberedda inför mötet så att de faktiskt kan ge adekvata svar, eller?
Och med en dåres envishet frågar jag igen varför jag behöver fylla i en ordverifiering när jag identifierar mig med namn och webadress för att lämna en kommentar till Dina inlägg? Jag kan knappt urskilja de samskrivna bokstäver som syns just nu och risken är att jag blir sittande tills Ditt system behagar godkänna min tolkning av de olika bokstavskombinationer jag då kommer att utsättas för. Snälla - ta bort den funktionen. Eller kanske vill Du hellre att jag slutar kommentera?

Mats Werner sa...
13 november 2008 07:14  

Det låter som om Du skyller på tjänstemännen. Men är det inte politikernas uppgift att kräva fattbara svar och ordförandens att se till att tjänstemännen är tillräckligt förberedda inför mötet så att de faktiskt kan ge adekvata svar, eller?
Och med en dåres envishet frågar jag igen varför jag behöver fylla i en ordverifiering när jag identifierar mig med namn och webadress för att lämna en kommentar till Dina inlägg? Jag kan knappt urskilja de samskrivna bokstäver som syns just nu och risken är att jag blir sittande tills Ditt system behagar godkänna min tolkning av de olika bokstavskombinationer jag då kommer att utsättas för. Snälla - ta bort den funktionen. Eller kanske vill Du hellre att jag slutar kommentera?

Mats Werner sa...
13 november 2008 07:14  

Ja, Du ser. Nu belv det t.o.m. dubbelt!

Catarina Hellmark-Eriksson sa...
13 november 2008 08:48  

Hej David!

Som förälder och skattebetalare reagerar jag mycket starkt på gårdagens möte.

//Cattis Hellmark-Eriksson

Anonym sa...
13 november 2008 08:55  

Mats, jag läser det precsis tvärtom: Varför kräver inte BuN mer av tjänstemännen?

Ebbe Ollman sa...
13 november 2008 08:56  

Fel! Jag är inte alls anonym

Anonym sa...
13 november 2008 10:12  

Bra skrivet. På pricken vad gäller taffligheten. Alltid likadant. Ledsamt.

Freddy Danell sa...
15 november 2008 18:21  

det är inte alls ovanligt att det sker och ser ut som det gjorde på Bun David. Jag lovar.
Det var inte så här Cattis och jag tänkt att Konsekvensanalysen skulle skötas inför beslut men är också inte helt chockad över det.

Och enligt mig gör tjänstemännen ofta riktigt taffliga framföranden och även dåliga på att svara på frågor ifrån politikerna.

Cattis Hellmark-Eriksson sa...
15 november 2008 22:05  

Hej Freddy !

Nu ser vi vilket fokus, eller var vår kommun lägger ribban för vilken nivå som ska gälla fram tills nästa budget.

Mycket märkligt hur man väljer att följa ett beslut.

Ja du Freddy inget medborgarförslag kan nog hjälpa upp det hela.

Imorn har vi extra möte i föräldranätverket, sedan kan vi bara invänta nästa nämnds handlingskraft till en kraftfullare konsekvensanalys.

Har idag haft fullt upp med revyns alla kläder.
Måndag är det dax att lyssna till skollokalsutredningen.

Några spännande timmars läsning väntar.

Till David, vi häpnade själva hur utgången blev, med tanke på det fattiga barnperspektivet i konsekvensanalysen.

Ha det gott//Cattis

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg