Ingen allians med de turkos-lila!

tisdag 9 december 2008 ·

Vi hade ett kogressbeslut att luta oss på... trodde jag iallafall. Mitt intryck av debatten på kongressen var att antalet delegater som ville ha den lösningen det nu blev i praktiken var lika få som VU. Valet stod mellan en helt egen linje där vi inte hade något samröre alls och en annan där vi hade vissa kontakter. Det aktuella alternativet var liksom aldrig med i matchen, vad jag kommer ihåg.

Vad har vi för nytta av att vara med i en allians?
Kolla på hur det går för de små borgerliga partierna. De håller på att raderas ut, troligen därför att väljarna har insett att det lönar sig bättre att kryssa rätt moderat än vad det gör att rösta på dom andra. V har istället gått framåt. När vi fick lite exponering på vår politik och vad som skiljde oss från de övriga så fick vi ett positivt besked. Vi har ingen nytta av en allians. Vi har nytta av att föra fram vår politik och när vi även i valet blir tredje största parti så har vi en bättre förhandlingsposition (speciellt om kd, sd och c ramlar ur...).

Vad har de som bor i Sverige för nytta av att vi ingår i en allians?
Om man ska tro ledarskribenterna så kommer S och mp gå åt vänster. Jag är iofs lagom skeptisk, men det krävs att mp och Sahlin går rätt långt till vänster innan jag tycker att detta är en bra idé. Trots att man nu ser resultatet av ett kapitalistiskt systems totalkrash så är det den marknadens regler som gäller. Budgettak, självständig riksbank etc...
Nu när det är billigt att investera och arbetslösheten bör hållas ned så kan man göra massor med bra saker för att effektivisera inför nästa högkonjunktur. Det går inte om man håller för hårt i budgetdisciplinen. Med det i stort fackföreningsfientliga Mp i en regering så blir det betydligt svårare att backa de borgerligas politik.

Vad tjänar alla andra i världen på en allians? (som om Sverige nu skulle kunna ha någon avgörande påverkan överhuvudtaget... men som fanatisk nationalist (typ) så ska jag nu drömma lite)
Afghanistanfrågan där Mp är nöjda med att stötta USA i dess kamp för marionett regimen och krigsherrarna är för mig rätt tydlig. Vill vi att USA ska gå in och diktera andra länders interna politik eller inte? Var talibanerna så illa att det förtryck och krig som större delen av Afghanistans befolkning nu lever i var värt det? Hade det inte varit bättre att afghanerna själva hade fått lösa detta problem? Och för att undvika en debatt om vad som är värst mellan fundamentalister och krigsherrar så slutar jag där... USAs krig i Irak och dess förmåga att hota t.ex. Iran och Syrien är beroende av att de får militär hjälp i Afghanistan, annars hade det blivit för lite soldater kvar. Det är vad Mp vill hjälpa dom med. Säga vad man vill om mullorna i Iran, men hellre en mulla än en amerikansk bunkerbomb genom taket på barnens sovrum. Att det påstått pacifistiska mp vill ha soldater i krig har jag svårt att förstå. Jag är inte ens pacifist och jag tycker ändå att det är horribelt.

Jag ser fortfarande denna alliansförklaring som ett svek. När jag såg nyhetsbrevet från Landstingsgruppen angående överenskommelsen på riksplanet så trodde jag inte att det var sant... eller rättare sagt förstod jag inte vad det gällde. Det kunde ju inte vara varken på riksplan eller i landstinget (även om man kanske kunde hoppats att det var det senare).
Vi hade ett kongressbeslut! Var sjutton ska en kapitalistisk kris (om än ovanligt brutal sådan) har för påverkan på vår politik. Vi vet ju att krascherna kommer med jämna mellanrum, det är ju liksom inbyggt i systemet. Är det inte en av sakerna som vår politik syftar till att ändra på? Ska vi då gå i allians med partier som bejakar just det system som nu kvaddar människors liv?

Vad gör vi nu då? Ju vi går in och har gemensamma arbetsgrupper och sen ska resultatet godkännas på en kongress 2010. Vad händer om vi inte gillar resultatet? Under ett valår? Skulle det inte kännas lite oseriöst att säga nej till allians med bara några månader kvar? Hur skulle det tas emot av väljare och medlemmar?

Detta är en interndemokratisk kupp. Partiledningen kör över en kongress och håller nästa gisslan. Man har alltid velat vara med i en allians, nu såg man krisen som en anledning att få igenom den.

Jag håller också faktiskt med de som säger att denna allians inte nödvändigtvis kommer ha en positiv inverkan på röstsiffrorna. Skulle tro att både vi och S tar stryk. Vi därför att vi kommer ge upp för mycket av vår politik och S för att de ”släppt in kommunisterna”. V skrämmer säkert bort någon, konstigt vore annars. Är man en manschauvinist med hög lön och dyr villa lär man inte vara kvar hos S om vi får någon påverkan alls på politiken. Då springer man till det ”nya arbetarpartiet” istället. För så stor skillnad är det inte numera.

Det är vi som är det enda radikala alternativet. Vi är dem enda som faktiskt inte vill ha ett socialt och ekonomiskt system som förstör livsvillkoren för oss alla. Mp får säga vad de vill. Så länge de inte är beredda att göra riktiga förändringar så är de inget miljöparti. Högre bensinskatt och stoppade flygresor kommer inte lösa problemen, för de är långt större än den ökade växthuseffekten.

Flest träffar senaste månaden