Jul... herregudihimmelen... eller inte,,.

onsdag 31 december 2008 ·

Vad sjutton firar vi jul för? Jag gav sedan länge upp på julklappar av den anledning som min systerdotter uttryckte på vår andra (och hennes tredje?) julklappsutdelning... "Mamma... jag är så trött på alla klappar" (typ), och det finns väl ingen annan anledning.. eller?

Jag vill att vi firar jul för att barnen ska få uppleva samma julkänsla som jag för det mesta kände när jag var liten. Julgranen som lyste så fint på julgransmorgonen med alla klapparna under, julmaten, kalle ankas jul (och faktiskt inte minst att följa uppmaningen att hålla någons hand på väg till tomtens verkstad). Problemet är att jag och min fru är totalt usla på att framkalla samma känsla. Jag är ju i hjärtat traditionslös vänsterextremist och min fru "kinesisk" buddist med en tradition som innebär röda kuvert med pengar i, inte presenter...och inte minst så är vi ju veganer, så den traditionella julmat jag kommer ihåg och har intimt förknippad med julkänslan är möjlig men svår att kopiera.

Det är ju också bara att konstatera att en överdos i julklappar knappast är lösningen för en bra jul. Och hur trevligt det än är att fira jul med först ena systerns familj på julafton och sedan båda systrarnas familjer hemma hos pappa den 27 så blir det i slutändan kanske för mycket och för svårt att skapa den där speciella julkänslan.

Om det inte vore för att jag inte kan få mig att inse att det kanske är bättre att förvägra mina barn möjligheten att få uppleva samma julkänsla som mina föräldrar lyckades få till (troligen efter flera års trial-and-error) så borde man strunta i jul, speciellt som barnen fyller år i slutet på november och i mellandagarna.

Det är inte lätt att vara förälder, Jul gör det inte lättare...

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg