Miljöpartiet... självkritisk granskning av mig själv

fredag 12 december 2008 ·

Jag tänkte... så här på sista dagen i arbetsveckan vara lite självkritisk. Det är inte utan viss förvåning som jag upptäcker hur illa jag tycker om miljöpartiet.

I de politiska val-program (”testa vilket politiskt parti du tycker bäst om”) som jag testat brukar jag vara lite mer miljöpartist än vänsterpartist. Har försökt att komma på vilken fråga som jag faller dit på (för det är frågan om någon enstaka procent) utan att ha lyckats. Med lite lagom kunskap om statistiska modeller och med lite paranoida konspirationsteorier så skulle jag tro att mp helt enkelt har en högre grundprocent än v.

Man brukar ju säga att lika barn leka bäst, men de flesta föräldrar har väl insett att det inte stämmer, olika barn leker mycket bättre. Det finns inget som är så irriterande som när någon man förväntar sig ska ha samma åsikt om något inte har det. Speciellt inte när de använder nästan samma argument men kommer till en annan slutsats. När jag var ung...[joo... jag har slutat känna mig ung...] (och det händer väl någon gång i decenniet fortfarande) så resulterade det i ett argt och uppgivet ”Antingen är du helt blåst eller så lyssnar du inte på vad jag säger! Håll för ena örat så kanske det stannar kvar!”. Det är så jag tycker om mp...

Att de sen hade mage att försöka sätta sig över oss och monopolisera vår traditionella samarbetspartner gjorde ju inte saken bättre. Jag gillar inte sånt.. och det är där självkritiken kommer in. Mitt normalt öppna sinne är nu helt stängt för mp. Allt dom säger hittar jag fel med, minst lilla avvikelse från vad jag tycker att de borde säga/göra ligger dom till last för all framtid. Extremt barnsligt, men också rätt praktiskt. Jag kommer nu aldrig kunna bli gammal, desillusionerad, bekväm och gå till höger och hamna i mp. Känns rätt tryggt faktiskt... ;-)

3 kommentarer:

Dag Bremberg sa...
16 december 2008 00:31  

David, väldigt intressant att läsa dina ovanligt uppriktiga och självkritiska inlägg.
Du tar upp frågor som rör sig i nån slags underström till politiken. Vad är det som gör att vi så snabbt reagerar positivt eller negativt, beroende på vilken på vilken person eller vilket parti som agerar?
Själv så var jag oerhört dogmatisk som ung; hävdade att stadgarna var det viktiga i alla organisationer, inget tjafs och inget flum! Sen insåg jag att det var de flummiga som ifrågasatte och kunde driva utveckling.
Konservativa finns i alla partier.
Ja, med undantag för nybildade partier med fokus på utveckling av demokratin...

Ebbe sa...
17 december 2008 20:41  
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Ebbe Ollman sa...
17 december 2008 20:43  
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg