Fundersam...

tisdag 27 januari 2009 ·

De flesta som är politiskt intresserade har ju följt med i turerna i Landstinget. Jag vet ju vad som har sagts internt i V både vid skapandet av den första "regnbågsalliansen" och vad vi tyckte om att vara i opposition tillsammans med S.

Nu ser man samma tendenser i Strängnäs kommun. Det är oroväckande att S som när vi var tillsammans i opposition iallafall försökte ha öronen öppna och ifrågasatte också på vad jag tycker god grund flera av de underlag för beslut som dåvarande moderatledda majoriteten tog fram. Nu börjar jag fundera. Med tanke på hur destruktiva S var som opposition i landstinget... var den strävan efter breda lösningar, kompletta underlag och de "alltid" frånvarande barnkonsekvensanalyser (och då menar jag inte två små rader om barn behov av att kunna cykla) bara spel för gallerierna och samma gamla S-märkta destruktiva oppositionspolitik vi sett i landstinget?

I beslut efter beslut så går förslag igenom i KS med 7-6 majoritet, trots ofta massiv kritik från oppositionen, enligt precis samma linjer och principer som S tidigare framförde. Då går det ju liksom inte i KF där allt... alllt... allt blir återremitterat om underlaget inte duger i ett 7-6-ärende.

Jag ser också en annan aspekt på det hela. S torpederar nu för lång tid frammåt ett samarbete med oss, mp och mfp. Vi har det gemensamt att vi inte så ofta accepterar usla underlag och beslut bakom stängda dörrar. Det gör att vi numera allt som oftast är dom som driver på för återremisser och framför mycket av kritiken... mot S. Om S inte börjar visa att de har högre ambitioner än så här så blir det väldigt svårt, iallafall för mig, att acceptera ett samarbete, om det skulle bli aktuellt efter nästa val.

Flest träffar senaste månaden