Skollokaler... återremis...

tisdag 27 januari 2009 ·

Vad sjutton trodde man egentligen? Att moderaterna skulle backa från sitt eget förslag på sittande möte, utan att egentligen mötas av några argument som motiverade det?

I ärlighetens namn ska jag väl säga att jag faktiskt trodde att man hade kommit överens när jag såg skrivningen i majoritetens omformulerade beslutsförslag. Det lät ju snarlikt det som moderaternas del av oppositionen hade föreslagit. Så när vi själva i sista stund bestämde oss för att driva återremiss och inte bara vårt eget förslag så var det inte med något större hopp om att lyckas. Tänk så fel man kan ha...

När Dag (mfp) gick upp och också yrkade återremiss så började jag kanske hoppas lite... och när flera moderater kom fram i pausen och påpekade att de faktiskt tyckte att våra argument höll (det krävs en del av en moderat att erkänna att de till stor del håller med V)... då var jag 75% säker på att det skulle bli återremiss. Sen att alla kopierade Dags anledning för återremiss och inte min... tja... vem bryr sig? Dom kan inte hålla med V offentligt och Dags formulering lät bättre.

Varför tycker Lotta (S) helt plötsligt att man kan överlåta till KS att bedöma underlaget? Det kanske vi ska börja med alltid....
”Ny lånelimit?” - Äsch... Det godkänner vi under förutsättning att KS tycker att underlaget duger.
”Nya avtal för hamnarna” - Vad sjutton, det gör väl inget att avtalen är ett skämt. Vi godkänner in blanco och låter KS skriva dom i efterhand.
”Skollokalsutredning med massor av irrelevant underlag vi struntat i iallafall eftersom vi la nya förslag” - Det kan väl inte vara något problem att lägga ned en skola eller två och sedan låta KS läsa underlaget och överpröva KF beslut, eller?

Varför ska man behöva ta upp frågor med KF besvärliga ledamöter? Besluta allt i KS... inför en upplyst diktatur...
Nu sitter ju S i majoritet så nu kan man strunta i allt vad underlag och demokratisk ordning...
Nu sitter S i majoritet så nu är helt plötsligt barnkonsekvensanalyser något man tar fram i efterhand för att kolla om man beslutat rätt...

5 kommentarer:

Mats Werner sa...
27 januari 2009 09:28  

Ibland är det Du skriver som ljuv musik, David! (Det trodde Du inte heller va'!)

Dag Bremberg sa...
27 januari 2009 10:42  

Ljuv musik, vet jag inte... mer som punkrock ;-)
Men det var vasst och träffsäkert skrivet, David. Alltid uppfriskande att läsa dina kommentarer.
Mkt bra inlägg igår för övrigt!
F ö tror jag att vi är på väg att nå en större öppenhet inom hela oppositionen.
Medan de 25 på majoritetssidan sitter och röstar som en man i varje fråga, 100 miljoner hit eller dit...

Margit Urtegård sa...
27 januari 2009 13:19  

Hej David.

Klockrent, du vet hur man formulerar sig!

Jag tyckte att dina argument för återremiss var snarlik Dags argument jag, eller?

Hursomhelst så är det bra att det blev återremiss. Fast jag tror inte att s lyssnar mera för det, men man kan ju alltid hoppas. De skjuter mest från höften för tillfället, tycker jag, och det är inte roligt, det är skrämmande!

MVH Margit

Christer Alvin sa...
27 januari 2009 23:36  

Bravo David! Moderat som jag är tvekar jag inte det minsta att säga att jag håller med dig i det du skriver. Mycket oroväckande att beslut skall tas i KS istället. Jag förstår att alarmklockan ringer för ett eventuellt framtida samarbete! I gamla majoriteten gick Leif Lindström alltid upp i KF och talade om vikten av att ha ordentliga beslutsunderlag och att föra en öppen debatt i KF i stället för att föra över besluten till KS. Han är nu lika tyst som c och fp. Kanske är det inte lika viktigt att debattera när man har makten och kan göra som man vill?

Marie-Louise F M sa...
30 januari 2009 06:45  

Hej David!
Bra inlägg! Nu ska jag länka dig påmin blogg! Det känns så här i landstinget också, med s-märkt bulldozerdemokrati!
Hälsn Marie-Louise

Flest träffar senaste månaden