Fastighetsutskott

tisdag 24 februari 2009 ·

Fastighetsutskott... det låter väl rätt kul? Jag har inte hunnit kolla upp om det finns någon sådan konstruktion någonstans, men det vore väl konstigt om det inte gjorde det. Tanken slog mig i morse under depressionen över ett ”förlorat” KF (inte i meningen att det skulle vara något speciellt med att våra motioner avslås eller att majorietens förslag går igenom, utan ur politisk intresse/nöje/hobby/underhållningssynpunkt). Det skulle kunna vara ett medskick till förvaltningen när min motion om fastigheterna förstås går igenom ;-)

Ett fastighetsutskott under KS skulle kunna kanalisera de lokalfrågor som kommer från verksamheterna direkt till KS. Man skulle kunna kontinuerligt övervaka och optimera lokalsituationen, utifrån ekonomiskt, verksamhetsmässigt och politiskt perspektiv. Poängen är att man slipper en del flaskhalsar, bulor och filter på vägen från verksamhet till politiska beslutsfattare.

Att som idag överlämna lokaloptimering till ett bolag som ”ingen” verkar ha koll på tycker inte jag är lyckat. I kombination med den övriga oppositionens förslag om flexibla lokaler är det inte alls en lyckad idé. Jag ser framför mig totalt kaos...

Sen vill jag bara påpeka till de bolagsföreträdare och bolagsivrare inom denna blogs besökare att även om jag råkar anse att Strängnäs fastighet AB är en olycklig konstruktion så är jag inte ännu cementerad i hjärnan. Om den utredning som motionen föreslår kommer fram till att fastighetsbolaget är den bästa lösningen så kommer jag stilla acceptera det (eller nåt sånt). De ideologiska aspekterna på kommunala bolag dyker för min del för de tmesta upp när de som fastighetsbolaget främst framstår som avknoppningar inför privatisering snarare än riktiga kommunala bolag. Bristen på transparens är iofs också ett problem med bolagiseringar.

2 kommentarer:

Mats Werner sa...
24 februari 2009 08:47  

Bolagsivrare som jag är utanför den kommunala sfären, kan jag glädja Dig med att min uppfattning - som jag vet delas av delar av mitt parti - är att det bästa vore att man upplöste fastighetsbolaget och lät kommunens fastigheter - ex. skolorna - direktförvaltas. Gärna under ett KS-utskott (vi ivrar ju även i övrigt för ett utskottssystem under ett månghövdat KS snarare än en segmenterad nämndorganisation).

När det gäller skolorna vill vi se en total decentralisering så att varje skola får ansvar för sin byggnad. Först då kan vi nå ett nära ansvarstagande (t.ex. när det gäller vandalisering etc.)och ett riktigt incitament i lokalbehovsfrågan.

Titta gärna på hur s-kommunen Arvika organsierat sitt KS.

Ebbe Ollman sa...
25 februari 2009 01:04  

Sen är det ju så att ju mer vi ger de kommunala skolorna för att fixa dåliga lokaler så måste vi, enligt elevpengsmodellen, ge motsvarande till friskolorna: vare sig de behöver det eller inte!

Flest träffar senaste månaden