Förtroendet för polisen förvånar

måndag 16 februari 2009 ·

Varför har någon förtroende för polisen? och så mycket till på köpet. Tänk om sjukvårdsystemet skulle levererat så usla resultat som polisen? Vem skulle våga gå till ett sjukhus... det skulle vara multiresistenta bakterier överallt och döende patienter i korridorerna. När man gnäller över landstinget borde man fundera på hur illa det skulle kunna vara. När du kommer till (den polisdrivna) akuten så är det ingen som tror på dig, du lämnas över till en läkare som inte kan så mycket och i slutändan så beslutar överläkaren att det inte går att bevisa att du faktiskt har blivit smittad av något.

Finns det några siffror på hur bra förebyggande verksamhet polisen egentligen bedriver (jag blev inte så imponerad av det lilla jag hittade när jag kollade lite snabbt?) Man kan ju alltid argumentera för att polisens usla uppklarningsfrekvens beror på att de är bara de förhärdade brottslingarna och svårhanterade fall som inte förebyggs (...och jultomten lägger klappar i din strumpa på julen).

Mitt förtroende för polisen har alltid varit lågt (jag förväntar mig att statliga tjänstemän/myndigheter ska hålla en viss kvalitetsnivå och den har det aldrig känts som polisen nått upp till). Sen demonstrationerna i Göteborg 2001 så har jag inget förtroende kvar, även om jag alltid i sista sekunden lyckades undvika att fastna i polisens fällor så såg jag ju vad som hände och hörde mina kamraters berättelser. Så jag blir inte upprörd eller deprimerad när polisen i Skåne skämmer ut sig. Jag bara skakar på huvudet och suckar... Det är egentligen hemskt illa att jag inte blir arg eller ledsen. Det betyder att jag gett upp. Polisen kommer inte bli bättre och i takt med att befolkningen i stort får en mindre rosa-gullig inställning till Polisen så kommer det bara blir värre. När polisen blir så kritiserade och tappar så mycket i förtroende som de egentligen förtjänar så lär deras förhållande till allmänheten bli ännu värre. Så säg hej till din polis och fråga hur han mår... det kan göra att du undviker att bli skjuten någon gång 2025.

(...och Ja! Detta var tänkt som en provokation, men det blev lite lamt)

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg