Tråkigt och oinspirerande...

tisdag 24 februari 2009 ·

Det är lite illa på något sätt när man kommer hem från fullmäktige och har sådan debattabstinens att man fastnar i en timmeslång diskussion om The Wave (som min fru läst i skolan) och nazisterna (min fru tittade på Schindlers list när jag kom hem).

När vi diskuterade Karinslundskolans nedläggning... eller rättare sagt skollokalutredningen... så kom en man jag simtränade med när vi var yngre fram och sa att debatten hade varit riktigt kul, med som jag tolkade viss förvåning i rösten. Jag kunde inte mer än att hålla med.

Den här gången däremot...

Inga kontroversiella beslut, inga beslut som ens var nära votering, mest inlägg som gick ut på att hålla med varandra... det blir verkligen dödligt tråkigt och inspirerar inte till någon som helst politisk aktivitet. Om detta är höjden av det parlamentariska systemet så är det väl inte så konstigt att partierna har svårt med rekryteringen.

Fullmäktige och hela den politiska organisationen borde göras om på något sätt. Så att det blir lite mer livat och med debatter. Problemet är ju att de som ofta driver debatterna i KF redan har sagt samma sak i KS. Det blir inte vidare inspirerat. Majoritetens plågsamma tystnad i de flesta frågor är också uppenbar. Behovet av att faktiskt gå upp och argumentera för sin sak är ju iofs totalt frånvarande om man har en stabil majoritet och välpiskade ledamöter.

Jag tar också med mig samma lärdom som alltid. Om det ska bli något liv om motionerna så måste de bearbetas under hela processen. De måste lyftas i alla möjliga och omöjliga situationer för att ge en gnista till ett tvivel hos (främst) majoriteten. Det är också en nödvändighet att hårt driva alla motioner från partiet i alla instanser. Någon sorts nytag måste göras. Får fundera lite på hur...

Hmm... så viss inspiration går dock att finna även i brutalt tråkiga saker, nämligen att försöka göra dem mindre tråkiga nästa gång...

2 kommentarer:

Mats Werner sa...
24 februari 2009 08:55  

Detta var precis vad jag varnade för när man skulle inrätta ett KSAU! Det stryper per automatik den vitala fullmäktigedebatten.

Om Du om några gånger kikar bakåt, kommer Du att finna att samma beslutsformulering finns med från KSAU genom KS och ner till KF. Du kommer också att finna att VÄLDIGT få av den skiljer sig från tjänstemannaförslaget. Talet om att skapa KSAU för att ge KS ett "politiskt formulerat beslutsförslag" var och förblir rent nys.

Ebbe Ollman sa...
25 februari 2009 00:24  

Nja, inte kan det bara bero på att det finns ett KSAU. Det kan likaväl bero på att det är ungefär samma människor som sitter i KSAU och KS som därutöver tar mest plats i talarstolarna i Kommunfullmäktige: Då kanske en och annan känner sig lite uttjatad?

Flest träffar senaste månaden