Utvisa alla kriminella Moderater!

tisdag 17 februari 2009 ·

Nu är dom igång igen... Moderaterna...

Jag hoppas att de inte är dom som satt rubriken... "Ta medborgarskapet från kriminella invandrare"... i sådant fall är dom igen ute och fiskar på grumligt vatten. Det är ju inte det de verkar skriva.

Vad jag inte förstår (eller det gör jag väl) är varför man gör skillnad på svenskar och invandrare? De svenskar som missbrukar systemet har enligt mitt sätt att se det genomfört ett större svek än de som nyligen kom hit.

När jag läste artikeln så var min spontana magkänsla att alla de många (japp... jag är helt övertygad) moderater och moderata väljare som varje gång de ska deklarera glömmer bort pengarna i Karibien... som gör varenda möjligt och omöjligt skatteavdrag för att ta så mycket pengar de bara kan från de som behöver dem bättre .... DET ÄR DOM SOM SKA UT! Det är dem som missbrukat förtroendet och medborgarskapet. Det är dom som utan någon som helst undanflykt förvägrar barnen en bra skola, tar ifrån de utan privatförsäkring en bra sjukvård. Dom har ingen rätt att vara svenska medborgare. med medborgarskapet kommer ett ansvar, oavsett var man är född.

De tre moderaterna säger att de kommer anklagas för nationalism... fan heller... jag är nationalist.. djupt in i själen... så djupt att det ibland känns lite besvärande... men för mig är Sverige lika mycket en fråga om den solidaritet och medmänsklighet jag tyckte jag såg när jag växte upp som det är ett geografiskt område. Det var vi som stod upp för de länder som behövde stöd. Det var vi som vågade säga vad de andra höll tyst om. Det var vi som tog hand om människor som kom hit (trodde jag) och dom som var födda här. Vi var bäst! Det är vi inte längre (eller så har jag öppnat mina ögon) och det gör ont i min genomnationalistiska själ.

Jag tror de tre moderaterna har blandat ihop nationalism med främlingsfientlighet och inskränkthet.

Dom tycker att det är konstigt att folk tar 7-10 år på sig att få ett jobb. Det är inte konstigt. Så länge vi inte vågar kreditera utländska betyg, så länge vi tror att det behövs svenskakunskaper för att arbeta i Sverige, så länge vi som samhälle blir irriterade när vi inte förstår exakt vad någon vi pratar med säger (jag förstår ibland inte skåningar... får jag föreslå att vi slänger ut dom?) så kommer vi inte att få en bättre integration. Integrationspolitiken har misslyckats, men det beror inte på att man tillåter att människor bosätter sig var de vill (och får stöd från släktingar och vänner i att hitta jobb och få en plats i samhället) utan på att man misslyckats att integrera infödingarna (svenskarna) i (min bild av) Sverige.

Hur många av er har försökt att plugga som 30+? Det är inte lätt när hjärnan förstelnats, cementerats i sina spår och blivit flexibel som ett mindre kassaskåp. Att som 40+ plugga in ett nytt språk så väl att det accepteras i samhället när man inte har akademisk bakgrund är inte lätt. Det är knappast något under att det tar tid. Sen är ju undervisningen ineffektiv med för stora grupper och för lite samhällskontakt. Jag försökte plugga kinesiska på distans på Umeå universitet... totalt haveri blev det...

De tre moderaterna går åt fel håll. Man bekräftar SDs problembeskrivning och med hjälp av den som satte rubriken så har man flyttat Sverige lite längre bort från vad jag som nationalist anser att Sverige egentligen är.

Flest träffar senaste månaden