DNA-register... Är den personliga integriteten så viktig

fredag 6 mars 2009 ·

Nyligen anmälde en flicka en överfallsvåldtäkt i Mariefred. Polisen har fortfarande inte hittat gärningsmannen. Det kanske inte hade hjälpt i detta fall, men jag kan inte undvika tanken att ett nationellt DNA-register skulle kunna ge en väldigt viktig pusselbit i många fall.

Det går förstås inte att fälla någon för att de råkat vara på en plats och en inkompetent polis riskerar mest att fastna i fel spår om de har ett DNA-register (dvs man glömmer bort alla andra bevis), men i överfallsvåldtäkter där förövaren har lämnat DNA efter sig så har man kommit en lång bit på vägen.

Jag är heller inte helt övertygad om att ett DNA-register (även missbrukat) skulle ha någon sorts relevant negativ påverkan. Vad är det vi är rädda för?

Så... efter lite betänketid (typ 10 år) så är jag numera helt för att befintliga biobanker sekvensieras(?) och läggs in i ett nationellt elektroniskt sökbart DNA-register....och att det kompletteras med DNA-prov från alla som inte hamnat i PKU-banken och annat. Då kanske polisen kan då lite hjälp ibland (de av er som läst mina inlägg tidigare vet vad jag tycker om deras kompetens).

Är ev. integritetsproblem så väsentliga?

Hörde någon för några år sedan som sa något om försäkringsbolag... men... alla som tittar noggrant på mig ser att jag är blond, blåögd, har opererat ena ögat pga kraftig dold skelning, har för höga fotvalv och har någon form av kromosomskada (böjda lillfingrar pga för kort mittenben)... och när man sedan kollar på min egen och mina släktingars sjukdomshistoria (man kan ju iofs ljuga för försäkringsbolagen om det senare) så har man väl fått en ganska tydlig bild av eventuella intressanta aspekter på min genuppsättning. Vad är det som man ska hitta i DNA som hotar min personliga integritet?

...och givetvis ska man inte kunna gå ur PKU-registret. Det var ju i praktiken inte frivilligt från början (jag kunde inte prata när jag kom ut ur magen)... det var väl något ens föräldrar kanske kunde ha koll på... så vad gör det för skillnad om man inte kan bestämma om man ska vara med eller inte när man är vuxen?

(Visst mått av provokation... nu får vi väl se om något nappar)

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg