Kommunens ekonomi

onsdag 4 mars 2009 ·

Kris... katastrof... hemsk och horribelt... kommunen går 60+ miljoner back.

Personal står för 60% av kommunens totala kostnader. Det är klart att man måste säga upp folk.... eller hur var det kommunalrådet Jens Persson uttryckte det i tidningen?

Kommunens totala budget är på runda slängar 1600 miljoner/år. Det betyder alltså att det finns 640 miljoner som inte är personalkostnader. Visst är det tufft att spara in 10% av budgeten för icke-personalrelaterade kostnader, men det borde vara fullt möjligt.

Men här kommer som vanligt seriösa, långsiktiga och välgenomarbetade konsekvensanalyser in. Det finns inte i Strängnäs kommun, iallafall inte som underlag för politiska beslut. Med tanke på att besparingsförslaget ska finnas om en månad finns det inte en susning att det kan bli välgenomtänkt. Man vänder inte upp och ned på en organisation, vänder på alla stenar och kommer med alla smarta förslag... på en månad. Vad hände med Lean-tanken? Den bygger ju på gradvis förändringar genom att alltid analysera alla processer för att optimera, inte horisontella yxkapningar av budgeten.

Sen är det som vanligt. Ska man i mars ta beslut om besparingar för resten av året... som innefattar personalnedskärningar... så kommer inte effekten förrän om absolut tidigast ett halvår. Så när Jens säger att kostnaderna ska ned med minst 60 miljoner så hoppas jag att han iallafall menar kostnadsmassan vid utgången av 2009.

Det enda sättet att bli av med den fullständigt vrickade idén om ekonomi i balans över tre år är att strunta i det. Trafiklagstiftningen (och så småningom upphovsrätten... hoppas jag) är väl ett tydligt exempel på att lagstiftningen anpassas efter omfattande lagöverträdelser (gå mot röd gubbe, hastighetsgränser...). Det blir ju också direkt fjantigt när kommunpolitiker (med all rätt) skriker efter statsbidrag då riksdagspolitikerna har bestämt att kommunerna självbestämmande ska beskäras.

Gör så seriösa besparingar som möjligt, men låt personalen vara kvar. Framför allt... ta besparingsförslag från golvet och lyft upp dom. Det är de som jobbar i verksamheterna som ser var felen ligger. När man ska spara 60 miljoner av 1600 så är det ”många bäckar små” man borde leta efter. Sådana bäckar ses, och tas sällan på allvar, på allt för höga chefsnivåer.

Inköpsstopp och anställningsstopp...temporärt och med undantagsmöjligheter... är för mig fullständigt ofattbart. Allt det egentligen innebär är att alla inköp (med också vissa automatiska undantag antar jag) och anställningar måste godkännas av högre instans (läs kommunalrådet?). Det jag inte förstår är att.... om en nämnd inte klarar sin budget så är det väl nämnden och chefen på den aktuella enheten som tillsammans med kommunchefen ser till att alla kostnader ifrågasätts och utmanas innan de belastar resultatet. Vad ska man då ha inköps och anställningsstopp till? Om alla gör sitt jobb så behövs det inte. Lite patetiskt att man måste ta till sådana rent psykologiska trick som att kalla åtgärder för ”...stopp”.

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg