Något jag inte förstår...

torsdag 5 mars 2009 ·

Det är för ovanlighetens skull inte tidigt på morgonen när jag skriver, utan nära läggdags... kanske därför jag inte fattar detta.

Gjorde min lilla runda på DI.se nyss och konstaterade då att det är en rätt fundamental del av bankkrisen som jag inte har förstått... Hur kan kreditförluster leda till att en bank kollapsar?

Om man har en "kapitaliseringsgrad" (eller vad jag nu syftar på) som ligger över 0% så måste det väl betyda att banken har ett eget fritt ej utlånat kapital. Varför hotas då en banks stabilitet av kreditförluster? Inte nog med att krediten normalt har en säkerhet (dvs t.ex. den fastighet som för tillfället blivit värdelös), men framför allt så innebär ju förlusten bara en förlust på pappret. Bankens totala kapital har blivit mindre, däremot finns ju inte mindre fritt kapital för att driva banken vidare och betala kostnader. Är det inte mer intressant att titta på de ränteinkomster som banken förlorar pga kreditförlusten?

Jag fattar det inte. Så länge man har "pengar på banken" så borde man väl inte kunna gå under, så varför kollapsar en bank för att man måste skriva av kapital som man redan lånat ut?

... jag erkänner... jag fattar inte detta... Har någon sett en bankskola på nätet någonstans?

1 kommentarer:

Mats Werner sa...
5 mars 2009 23:06  

Om de pengar som från början aldrig tryckts på papper utan endast är virtuella så är det väl inte så märkligt att det uppstår lite panik när någon påpekar just detta faktum - att pengarna aldrig funnits i sinnevärlden.

Det var ju så det startade. Kolla Bird & Fortune: http://www.youtube.com/watch?v=mzJmTCYmo9g

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg