Skolstatistik

måndag 2 mars 2009 ·

Har precis fått tillgång till skolstatistiken för 2009 efter att ha haft frågor om huruvida kommande nedskärning är en ren nedskärning eller om det beror på elevtapp (till friskolor eller bristande barnafödande). Hur många elever som går i varje klass, hur många elever som finns per årskurs/skola (inkl friskolorna). Hur kommer det sig att jag aldrig tänkt på att fråga om det förut.... eller visst sjutton har jag det...? Varför har jag då aldrig sett denna sammanställning?

Det jag skrev kring friskolor i kuriren härom dagen ser ut att bara vara delvis sant... tänka sig... ideologiskt baserad politisk retorik som till stor del stämmer med verkligheten.. ;-)

Montesoriskolan och Asken har perfekt optimering... så där en 28-29 barn i varje klass/årskurs(?). Asken egentligen ännu bättre med 56 barn per årskurs... strålande (ekonomiskt) för två klasser i varje årskurs... strålande (pedagogiskt) för tre klasser per årskurs.

Karlavagnen och Rogge däremot ser mindre ”bra” ut. ”Bra” menat ur skolekonomiskt hänseende. Karlavagnens ca 17 elever per årskurs är ju strålande (om nu inte årskurserna läser ihop som flera kommunala skolor gör), men det lär ju kosta en del. När jag tänker efter så förstår jag inte alls hur det går ihop, elevpengen kan väl inte räcka till att ha 17-elevsklasser... eller? Eftersom jag är i Nykvarn (skräpdåligt 3g-täckning) så jag inte kolla deras hemsida... får väl bli senare ([senare].. är i Södertälje och jag hittar det inte på deras hemsida heller).

Rogge är väl lättare att förklara med att det är en ny skola, men när man tittar på det tillgängliga elevunderlaget så får dom väl hoppas att en del Karinslundselever söker sig dit istället för till den sammanslagna centrumskolan (vad den nu ska heta).

Flest träffar senaste månaden