Stallarholmen... det nya Mariefred?

lördag 14 mars 2009 ·

Jag har bott större delen av mitt liv i Strängnäs kommun. Först på Selaön och sedan inne i Strängnäs. Numera bor jag utanför Strängnäs (efter 4 år i Solna medan jag pluggade och några år på Vallbyvägen). Under alla dessa år har jag haft ett ganska avvisande förhållande till Mariefred...

När jag var liten och bodde i Stallarholmen var Mariefred "storebror" som stora barn blev bussade till efter mellanstadiet. Innan undersökningen som sågade Mariefreds möjligheter att lyckas som egen kommun så var ju separatismen ganska stor... jag tyckte alltid att det var lite larvigt av (som jag såg det) en turisthåla utan riktiga arbetsplatser (läs fabriker) och mest fylld av gnällspikar med en överdrivet positiv inställning till sin egen betydelse att tro att man kunde vara en egen kommun.

Sen började Stockholmarna flytta in och i samma veva ökade aktiviteten på diverse påtryckningsgrupper i Mariefred. Den allmänna känslan om att Mariefred nedprioriterades i jämförelse med Strängnäs tätort verkade omfatta alla områden. Toppen på detta var väl skapandet av Marieftedsnämnden. Trots att Mariefredspolitiker var överrepresenterade (i förhållande till antalet innevånare) på alla politiska nivåer så skapades en nämnd för att tillgodose kraven från Mariefred.

Nu verkar Mariefred ha drabbats av en kombination av ihjälkramning och ytterligare inflyttning. Det är inte sällan man hör Mariefredsbor (tidigare utflyttade till idyllen?) svära över att den sammanhållning och grund för ideella organisationer som tidigare fanns nu har raserats av sovstadsförvandlingen.

Men...

Då kommer Stallarholmen på bred front. Förhållandena ser jag som liknande. Starka lokala föreningar (Nätverket i Stallarholmen, jämför IFK+Föräldraföreningen i Mariefred), brister i den kommunala servicen i form av förskolor och direkta kanslifunktioner och en uppenbart bristande behandling av expansionsprojekt. Att Stallarholmen saknar en översiktsplan är rätt talande för det tidigar bristande intresset. Starka enskilda personer i Stallarholmen gör sig allt mer synliga/hörda samtidigt som de invalda politikerna inte riktigt hänger på..

Så... får vi se ett Stallarholmsparti i nästa val?

[I den ortspatriotiska yran är det kanske bäst att förklara att ibland är inläggen medvetet provocerande ;-) ]

3 kommentarer:

Mats Werner sa...
14 mars 2009 22:28  

Jag trodde ett ögonblick att Du varit med i samma seminariegrupp som jag på Campus. Där fick vi nästan inte prata om annat än Stallarholmen.

Men, David! Really! Visst finns en Översiktsplan som också gäller Stallarholmen. Det sa jag till månniskan som tjatade på seminariet också. Däremot ingen Fördjupning. Och det säger egentligen ingenting alls om ortens status. Härad och Hedlandet har ingen status i kommunen men har fått Fördjupningar tack vare att de kunat "haka på" en större grannort.

Jag tycker nog att man kan säga att kommunen annars tagit orterna i rimlig ordning.

David sa...
14 mars 2009 22:45  

Det var lite slarvigt att skriva översiktsplan, menade egentligen FÖP.. jag får skylla det på melodifestivalsskvalet i bakgrunden.. ;-)

Jag tycker också att de har tagit orterna i rimlig ordning. Mer fokus måste till på Åker (som ligger före i FÖP-kön), oavsett på vilket sätt det sker.

Dag Bremberg sa...
15 mars 2009 16:20  

Så provocerande var det inte. Bra att du ärlgit redovisar några fördomar; såna har vi alla.
När jag var Strängnäsbo trodde jag väl också på myten om de gnälliga Mariefredsborna, som framförallt består av högröstade, högavlönade, högutbildade stockholmare.
Men om det hade stämt hade jag aldrig stått ut att bo här, på det 15:e året.
Inflyttning är positivt på det sättet att det skapar en blandning, och de nyinflyttade är i regel mkt intresserade av att knyta kontakter och villiga att engagera sig.
Sen får det ju vara inflyttning i en takt som är rimlig. Alla småbarnsfamiljer som flyttat härifrån för att deras barna placerats i en dagisbarack eller en skolgårdsbarack... det är för sorgligt.
Sen ska man komma ihåg att "stockholmarna" i Mankan består av skåningar, Pitebor, närkingar, Södertäljefolk och väldigt många från Strängnäs.

Flest träffar senaste månaden