Vad händer när männen tar över jämställdhetsfrågan?

lördag 14 mars 2009 ·

I ganska rask takt så var jag med på en genomgång av Länsstyrelsens jämställdhetsintegrationsarbete och sedan en marknadsföringspresentation av Mälarhögskolans jämställdhetsprojekt Jämbredd...

Det som gjorde mig fundersam var kombinationen. På mitt jobb verkar de flesta vara rätt lugna i att "hos oss är kompetens viktigare", att det inte verkar finnas några uppenbara jämställdhetsproblem och könsfördelning på enheten är jämn. Det krävs dock inte mycket ansträngning att upptäcka de alltid närvarande strukturella problemen.... männen tar allt för ofta både utrymmet och initiativet. Jag tolkar det som en direkt följd av hur vi blivit uppfostrade.

På Jämbreddpresentationen så blev det uppenbart att de exakta ordval jag hört på min arbetsplats med lätthet kunde användas för organisationer som inte riktigt öppnat ögonen... fick mig att försöka öppna ögonen.

Samtidigt sa han som presenterade Jämbredd att det var bäst om män drev jämställdhetsarbetet. De blev liksom mer trovärdig och lättare för andra män att ta till sig. Eergh... Jaa... men... om nu ett av de största problemen på många arbetsplatser är att män tar för mycket plats.. ska då männen också tillåtas att överta jämställdhetsområdet (också)?

Möjligtvis kan man väl hävda att så pass stor andel av kvinnorna är fast i strukturerna att de positiva effekterna av att låta män ta ledningen i jämställdhetsarbetet överväger...

3 kommentarer:

Mats Werner sa...
14 mars 2009 22:35  

".....en direkt följd av hur vi blivit uppfostrade".

Nej, men möjligen av vilken färg det var på ränderna på Ditt madrassvar i Din babysäng!

Och jag skojar inte!

David sa...
14 mars 2009 23:20  

Mats: Hmm... är inte så säker på att vad jag vet vad du menar.

Men färgen på diverse attiraljer är väl inte oväsentlig som symbolvärde...

...och givetvis har förhållanderna under vår uppväxt påverkat hur vi blir som vuxna människor.

Mats Werner sa...
20 mars 2009 06:38  

Jo, det är just det jag menar. Så länge Dina föräldrar ens reflekterar över frågan från expediten om det ska vara blå eller rosa ränder på överdraget till madrassen i Din babysäng, så kommer deras svar att styra hur de uppfostrar Dig.

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg