Dagens misstag

torsdag 9 april 2009 ·

Ibland gör man misstag. Mitt misstag för idag var att förutsätta att min nya arbetsplats hade liknande fackliga villkor som min förra... det hade den inte. Inom statlig sektor finns det underliga förhållandet att de anställda tror att de har bra avtal... vilket vad jag sett hittills de (/vi) inte har.

Det gäller det mesta utom möjligtvis semester som för iallafall unga nyanställda är några dagar bättre. Det förutsätter att man bortser från att industrin genom arbetstidsförkortningsavtal inte bara har minskat normalarbetstiden utan också infört arbetstagarstyrd arbetstidsförkortning som med marginal överskrider de extra semesterdagarna inom statlig sektor.

Man kan ju på något sätt tycka att staten borde föregå med gott exempel vad det gäller arbetsrätt och fackliga förhållanden. Mitt intryck hittills är att staten är det skräckexempel som industrin strävar mot. Korta anställngstider i projekt som ersätts av nya projekt och varje gång det avslutas så är frågan om det kommer komma något nytt anslag, vilket det normalt gör. Enligt en kollega som varit på plats några år så har ingen på projektanställning (i vår (Miljöenhetens) närhet?) avslutats så att den anställda fått gå från Länsstyrelsen. Det har alltid kommit nya projekt eller så har de blivit fast anställda på någon ledig tjänst.

...tillbaka till mitt misstag... joo.. jag gör sådana... fast inte så ofta... ;-) ...jag har dock minne som en häst (iallafall vad det gäller mina misstag).. så jag kommer ihåg varenda ett... lite irriterande ibland...

I detta fall ifrågasatte ST-styrelsen det gängse MBL-förfarandet och jag skickade ett mail till personalchefen där jag ifrågasatte deras planeringsförmåga. Jag hade inte tänkt det på det sättet, men hon blev nog lite stött...

Jag trodde i min enfald att staten inte skulle driva fram avtal som var sämre än MBL... men de verkar det blivit i praktiken. Så nu har jag hamnat i den intressanta sitsen att jag lusläser ALFA-avtalet med arbetsgivarverkets kommentarer och MBL... med kommentarer... och pratar med ST-centralt... upprepade gånger... för att förstå om det är jag som fattat MBL fel eller om Länsstyrelsen på allvar har rätt i att en fackklubb efter att arbetsgivarens förhandlingsframställan kommit har max 5 dagar på sig att svara om förhandling önskas... för alla ärenden... Jag har läst allt massor med gånger och ST-centalt har varit hjälpsamma, men ändå inte nått målet. Pinsamt för mig... då jag borde kunna detta utantill och borde ha gjort det bakgrundsarbete jag gjorde efter personalchefens irriterade svar innan istället. Men å andra sidan lär man så länge man lever, eller hur?

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg