Häradsbor betalar 48 öre mer i "skatt"

söndag 5 april 2009 ·

I samband med den sverigehögsta skattehöjningen i Strängnäs på 90 öre (10 öre mindre än vad (v)i föreslog) fanns vissa protester. Jag råkade se skattetabellen för Strängnäs kommun häromdagen.

Till min förvåning redovisades även kyrkoavgifter och begravningsavgift. Det som var intressant i sammanhanget var dock att boende i Härad församling betalar 48 öre mer än de som bor i Strängnäs församling.

Det betyder alltså att medlemsavgiften för häradsbor är runt 1500 kr högre per år (räknat på 25000 kr/månad). Totala avgiften är 4500 kr/år för häradsbor (!!?). Jag som icke-medlem betalar "bara" 27 öre begravningsavgift (oskäligt högt för övrigt... lägg ut det på kommunala parkavdelningen istället!) (hade jag bott i Härad hade jag betalat 44 öre).

2 kommentarer:

Glenn (r) sa...
5 april 2009 15:33  

Varför har du en länk till SP? Är du fortfarande trotte?

Mkh/ Glenn

Mats Werner sa...
5 april 2009 16:58  

Härads församling ska med en sjunkande befolkning hålla fyra medeltida kyrkobyggnader i stånd. Det kostar, David!

Domkyrkoförsamlingen håller väl domkyrkan och Aspö kyrka + begravningskapellet på ett bra mycket större befolkningsunderlag.

Men vi har andra fördelar av att bo på landet!

Flest träffar senaste månaden