KF 27 april - Frånvarande media och närvarande fegisar

tisdag 28 april 2009 ·

Det var ett intressant KF... media lyste dock med ett svart håls intensitet (dom var inte där). Jag undrar vad det var som gjorde att revisorernas sågning, årsredovisningens ihåliga text och majoritetens brutala nedskärningar av skolan inte kunde locka någon av tidningarna?

Jag var uppe i talastolen fler gånger igår än vad jag varit hittills i år...eller... nja... inte sant... men nästan. Jag var väl uppe 11 gånger om jag kommer ihåg rätt. Troligen var en del rätt trötta på mig, Dag Bremberg (mfp) och Erik Berg (sp) när klockan började närma sig 22. Det var vi som stod för motståndet idag. Moderaterna bangade ur, likaså KD och Mp, iofs rätt ofta Sp också...

Det är en fegismarkering att inte delta i beslut. Den "jag-tvår-mina-händer-gesten" är för mig totalt meningslös. Speciellt när det kommer från högern... eftersom de inte direkt är några motståndare till nedskärningar så framstår det bara som att de antingen ville ha ännu hårdare tag och helt enkelt mörkar av taktiska skäl eller att de på något sätt försöker täcka att de egentligen tycker som majoriteten. Allt som oftast var vi 4 (V+Mfp) eller 6 (V+Mfp+Sp) mot majoritetens 4 + knäpptysta 21... ganska orättvist och vi försökte väl hålla igen lite, men de var ju iallafall fler än oss ;-)

3 kommentarer:

Margit Urtegård sa...
28 april 2009 09:12  

Hej David.

Du skriver: "Det är en fegismarkering att inte delta i beslut". Att inte delta i ett beslut är en markering, att du tycker det är fegt får stå för dig. Jag tycker att Erik Berg (SP) mycket tydligt och kraftfullt protesterade mot majoritetens sätt att leda kommunen, i fråga efter fråga. Strengnäs Tidning var på plats, reportern var kvar nästan under hela mötet.

MVH Margit

Ebbe Ollman sa...
28 april 2009 12:37  

Jo, hon lurades och satt inte på "pressläktaren" så vi uppfattade inte att Sara Lindh var där först och henne hade David inte träffat förut

Dag Bremberg sa...
28 april 2009 13:18  

Det är inte helt lätt.
Min uppfattning är att det ibland är nödvändigt att markera tydligt och att visa att det finns politiker som vill något annat än majoriteten. Då behövs ett yrkande och en reservation.

Det är dock lämpligt att avstå från att delta i beslut som är avhängiga den budget som är fastställd. Så gjorde MFP 2007 och 2008, medan sossarna lade helt ofinaniserade ändringsförslag.

Gårdagens förslag var delvis av speciell karaktär då de innebar att gällande budget skulle revideras och att nedskärningar skulle göras rakt av utan några prioriteringar. SÄNKNINGAR av elevpengen även för friskolor under budgetåret måste man försöka stoppa, anser jag.
Vad gäller moderaterna så var det bra att de i alla fall i ord och handling markerade att de inte stödde förslagen. På KS och i MFN har de varit helt passiva. Så detta var ändå ett steg framåt.
Jag anser att vi alla, var och en, måste försöka vara såväl tydliga som ansvarstagande.

Flest träffar senaste månaden