Marit Paulsen

onsdag 22 april 2009 ·

Marit Paulsen... Vad var hennes slogan var när hon skulle komma in i EU-parlamenten? ”Korkad men frejdig”... ”Lättköpt och lurad”?

Det finns något med den människan som alltid får mina borst att resa sig. Den där blandningen av LRF-representant, klok kärring, miljö- och djurrättsaktivist och den känsla av glorifiering av okunskap och dumhet som hon spred i sin förra EU-valskampanj går liksom inte hem hos mig. När hon pratar djurrätt känns det mer som om hon försöker vara en ”god kapitalist” för böndernas skull... lite som när fiskarorganisationer går ut och pläderar för fiskestopp. När hon pratar miljö så känns det smalt och konstigt... När hon uppenbarligen försöker skapa en image av att vara jordnära och samtidigt ger ett så ihåligt intryck... Är det hennes gammaldags sätt att uttrycka sig på? Jag lyckas inte riktigt slå ned på exakt vad det är som är fel. Marit Paulsen är helt enkelt inte min favorit... Plastbonde?...hmm... näe.. inte rätt heller...

I DN häromdagen så går hon ut på bred front mot ekoodlad mat och för besprutning. I sak har hon väl delvis rätt. Det är ett problem att ekologisk produktion har lägre avkastning än sådan som använder konstgödsel och bekämpningsmedel.... och det är ju trevligt att hon fattat att det inte är långa transporter som är problemet (annars är ju det ett standardargument för de som inte vill betala för kravmaten)... och hon sa att vi måste slänga mindre mat...men... men... sen tog det liksom stopp.

Jag köper kravodlat för den lokal miljön och arbetarnas skull. Då slipper deras barn födas utan skelett och medellivslängden hos bananarbetare kanske går upp med en 10-20 år... Sen är det ju inte direkt ovanligt att frukt och grönsakers innehåll av bekämpningsmedel överskrider gränserna, det har jag ingen större lust att utsätta mina barn för.

Det är extremt inskränkt att fokusera på en påstådd matbrist i världen som motargument mot ekologiskt odlad mat. Visst... man kanske tappar runt 20% i produktivitet och det är mycket. Sen är det för mig som vegan och miljövän också ett problem att en stor del av dagens ekologiska odling är beroende av mjölk och köttproduktion (för gödsel)...

Men det stora problemet är inte produktivitetsförlust pga att man inte använder kemikalier. Det stora problemet är att sojabönor används för att mata grisar istället för att mata människor. Det finns ingen matbrist i världen pga brist på åkermark, matbristen uppstår pga en sned fördelning av livsmedelskonsumtionen och alldeles för mycket köttproduktion.... och man får inte glömma att det inte bara var propaganda från oljeindustrin när drivmedelsetanol tillverkad från säd ifrågasattes.

Bekämpningsmedel som inte är farliga och som bryts ned snabbt (utan farliga(re) nedbrytningsprodukter) och inte sprids ut från åkrarna??? Nu är det väl oftast så att kemiska ämnen som dödar växter, svampar eller insekter faktisk per definition inte är vidare hälsosamma. Likaså kan man knappast förvänta sig att amerikanska plantageägare sittande i styrelserummet tar någon större hänsyn vad det gäller kemikaliespridning i tredje världen.

Man kan väl inte gå ut och motarbeta ekologiskt odlad mat bara för att man har en dröm om hur framtida bekämpningsmedel ska fungera... eller... ergh... det kan man visst... om det är så som någon skrev i en kommentar på DN... ”hon är köpt”... det skulle passa väl in i min bild...

1 kommentarer:

Anonym sa...
22 april 2009 18:03  

Hej,
Jag håller fullständigt med dig. Den människan får mig att resa borst bara hon öppnar munnen. Och köpt, ja hon har tydligen sett till att få 4,5 miljoner i EU-bidrag till sin gård i Dalarna i alla fall. Jag uppfattar henne som värsta sortens populist. Helt utan kritik verkar hon svälja allt reaktionärt och bakåtsträvande. Ja, har hon inte gjort en sport av det?
Det jag reagerade på var samma sak som du: hon föreslog ju ett antal "bra" maträtter i den nya besprutade andan. Mycket var kött om jag minns rätt. Alltså hade hon missat det som definitivt tar mat från den hungrige; vår stora köttkonsumtion.

Människan borde ju vara läskunnig? Hon har ju ändå sysslat med matfrågor ett antal år... Eller?
Antagligen går pengarna före allt annat...
Strimma

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg