Prognoser

torsdag 9 april 2009 ·

Hmm... datorn är tillbaka igen (andra vändan ner så hittade de kanske problemet och bytte iallafall moderkort, CPU-kylare, hårddisk, m.m... eller så var det en helgardering)... och den är hyffsat installerad. Upptäckte just att jag glömt Openoffice, så nu får det bli blog via wordpad (det går liksom inte att skriva direkt på bloggen eftersom anslutningen på tåget blir så hattig, och internet på tåget är för dyrt).

Hur fungerar egentligen SKLs prognoser om skatten? Är det riktiga prognoser eller är det prognoser a'la Landsting/kommun där endast beslutade kostnader kommer med? Det är så sannslöst meningslöst. Man hade ju förstås ekonomisk information i underlaget till besluten (HAHAHAHAHAH!!! det var kul!) när de togs så vad ska man då ha en prognos till som egentligen inte säger något mer? Varför kan inte ekonomerna gissa lite och lägga in lite statistiskt baserade parametrar, t.ex. typ hur kostnadsutvecklingen varierar över året. Fast de kanske de gör?

Nu inser jag att jag borde ha kollat på denna fråga tidigare.... det är ju rätt relevant att veta exakt vad som ligger till grund för prognoserna och inte bara någon sorts allmän princip.

Jag tror mig väl förstå varför ekonomerna inte gissar. Det kanske skulle kunna påverka de politiska besluten.. eller?... men frånvaron av inlagda gissningar påverkar ju också besluten, eftersom alla vet att prognosen visar för lite. Ekonomerna jag har hört brukar ju inte heller dra sig för att muntligt säga vad de tror kommer hända och hur kostnadsutvecklingen normalt ser ut.

Tillbaka till SKL... hur kommer det sig att SKL aldrig får prognoserna rätt när konjunkturen går upp eller ner? Det blir i denna situation lite besvärligt då progroserna blir några tiotals minjoner lägre varje gång de kommer, iofs kan man ju räkna med det... men det borde ju SKL också kunna göra,

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg