Kommunala friskolor som skolräddning?

lördag 9 maj 2009 ·

Va?

Hur kan kommunala friskolor bli billigare än kommunala skolor? Om man nu tänker sig tanken att friskolor på något mirakulöst sätt (normalt genom större klasser) blir billigare per elev än den helt vanliga kommunala skolan så blir ju ändå effekten knappast någon snabb besparingsåtgärd.

Om man har ett underskott på elever så gynnas väl inte ekonomin av att behålla skolor, oavsett vem som driver dom.... Eventuella effektivare lösningar på friskolan (återigen... större klasser) ökar ju bara kostnaden för kvarvarande kommunala skolor.

Det måste vara något jag missförstår. Kan någon förklara?

============= Ovanstående skrev jag direkt när jag läste nyheten i fråga ======

Ok, det är inte bara miljöpartister som är lite småtokiga... Ideell städning och matbespisning? Skulle det vara lösningen på Eskilstunas skolproblem. Bortsett nu från de ideologiska invändingar jag kan tänkas ha mot ideella insatser på områden där samhället ska garantera kvalitén så tror jag inte att besparingspotentialen är sådan att det räddar några skolor. Två städerskor, två mattanter och en vaktmästare? Besparing typ 2 miljoner. Lägger man ned en skola för att man kan spara två miljoner, utan att veta så skulle jag inte tro det (fast i princip var väl nästan det man gjorde i Strängnäs), om inte så blir det alltså en ordentlig besparingsbörda kvar om man nu inte skaffar lite ideella elevassistenter, lärare och varför inte en fritidsrektor?

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg