När Strängnäs blev rödare än Eskilstuna... alt S korrumperar

tisdag 5 maj 2009 ·

Min ”toabok” är just nu Jenny Anderssons bok om socialdemokratin och folkhemmet (kommer inte ihåg vad den heter). Den är en rätt brutal redogörelse för socialdemokratins ideologiska förfall och acceptans av marknadsliberalernas världsbeskrivning och retorik. Hade tänkt att citera en lång text, men eftersom boken är på toa och jag är på tåget....

Det är bara totala idioter... och jag... som citerar sig själva... men så här sa jag på förra KF angående de S-märkta nedskärningarna i Strängnäs ;-)

”Det är ibland inte så svårt att förstå varför valdeltagandet sjunker och de flesta politiska partiers medlemsantal lika så...
om vi alltid lägger oss platt för påhittade ekonomiska naturlagar…
om beslut och löften vänds upp och ned bara för att ekonomin svajar...

I vänster hand har vi våra visioner, vår ideologi och våra löften till väljarna...
I höger hand har vi lagar om balanskrav... utan straffsanktion.,., som är så korkade att t.o.m regeringen fattar att de måste modifieras....

Om då socialdemokraterna tar höger hand och väljer ekonomismen och kastar löften och ideologi ut genom fönstret så går det liksom inte... Om politiken blir som kvicksilver bara för att det blir lågkonjunktur eller för att man underbudgeterar ett stort projekt så stimuleras ju inte direkt förtroendet... ”


Ersätt ”socialdemokraterna” med ”Vänsterpartiet i Eskilstuna” så vet ni vad jag tycker om att våra kamrater i Eskilstuna använder ekonomistiska argument som att man ”tvingas skära ned” (av vem? Gud? Mammon? Marknaden?) eller direkta S-kopior som ”Vi tycker att regeringen ska ge oss mer pengar” osv (enligt S variant om att skära ned och skylla regeringen för det). Är det resultatet av ett nära samarbete med S så är jag allt mer övertygad om att det inte är en bra idé varken på lokalt eller nationellt plan.

Är det en förutsättning för samarbete att vi måste kompromissa om vår grundläggande ideologi och ekonomiska omvärldsbeskrivning för att få inflytande över småsaker i kommunerna? Det känns som ett brutalt nedköp.

Samtidigt kommer rapporter från Partistyrelsen att samarbetsgrupperna med S och Mp ångar på... det ska bli intressant när vi på kongressen precis innan valet säger nej till samarbete... igen...

2 kommentarer:

Gasqoine Gyllenhielm sa...
5 maj 2009 15:42  

Vilken toa? Hemma eller på jobbet??

David sa...
5 maj 2009 19:02  

Lol... fast med tanke på att jag är arvoderad politiker med flytande "arbetstid" så jobbar jag väl i hemmet. Har alltid tyckt att toan är ett bra ställe att stänga in sig på när man vill vara ifred och producera...politik.

Hade en kompis när jag pluggade som var från Eritrea. Han sa att hans bror, som varit i Sverige längre, hade blivit svensk för han hade börjat läsa på toa.

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg