Opolitiskt: 3G och ADSL

tisdag 5 maj 2009 ·

%¤#!%¤

Det kan inte finnas något mer irriterande än att försöka få 3G att fungera på ett nytt tåg... I de gamla tågen är det normalt betydligt bättre mottagning (med tanke på hur väggarna skakar ibland så är de nog inte så tjocka).

Måste nog också prova någon ny ISP också... vet inte hur Telia ställer sig till Ipred-lagen. Om de inte deklarerar att de tänker ta bort IP-numren så kommer jag försöka byta leverantör. Alltele verkar ju vara helt ok.

Då kommer vi in på mitt andra problem.... Vi har haft först 0,5 Mbit ADSL och sedan 2 Mbit sedan några år tillbaka. Enda anledningen till att vi fick det var att Tela skickade ut en julkampanj till hela Sverige där de erbjöd ADSL... med anslutning genom påskrift på papper. Då kunde vi helt plötsligt få ADSL.... för vi kan inte ha ADSL...alls... inte enligt leverantörernas elektroniska tester (inkl Telia själva).

Jag tror att jag ska försöka få någon på Post och Telestyrelsen intresserad av detta. Genom att de tekniska förutsättningarna för oss att ha ADSL är felregistrerade någonstans i systemet så kan jag i praktiken inte byta leverantör (eftersom ingen tror att de kan leverera till oss). Hörde rykten om att alla i den del av Strängnäs jag bor i får ADSL från en station som inte är den närmaste, vilket verkar förvirra alla system då den närmaste inte är utbyggd.

Har roat mig med att försöka på 8 Mbit men efter att ha mailat Telias support i många många omgångar för att överhuvud få dem att förstå att jag faktiskt har 2 Mbit med full uppnådd hastighet i praktiken lyckades jag få tag i någon som faktiskt kunde säga att vi inte kan ha 8 Mbit då stationen är för långt borta. Jag tycker ju att vi borde få beställa 8 Mbit och sen acceptera resultatet, men det tycker visst inte Telia. ...varför jag vill det?... det är väl rätt uppenbart... vår leverantör har uppenbarligen ingen aning om sin egen tekniska kapacitet... så varför skulle de ha rätt om avståndet till stationen? ;-)

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg