Elitskolor

tisdag 2 juni 2009 ·

Jag skrev detta för flera dagar sedan angående diverse förslag om elitskolor som poppade upp i debatten... Var på lite uselt humör.. Nu när jag tänkte skriva något annat om skolfrågor så kom jag ihåg att publicera.
==
Det är alltid så plågsamt att höra elever oja sig om att de inte vet vad de ska göra när uppgifterna är slut... men herregud... fattar man inte det så är man inte underlag för den elitskola som föreslås som lösning. Är inte kreativiteten och självständig intellektuell förmåga på en sådan nivå att man inte kan förstå själv att det bara är att jobba på med kommande uppgifter... tja... då kan man gott sitta och vänta. Givetvis kan man ju inte förvänta sig hjälp från läraren men är man elitskolematerial ska man väl inte behöva det.

Min bästa kompis i skolan var strålande på matte. Vi gick i samma klass från femman till tredje året på natur (olika klass under första NT året). Han var mitt lärarsubstitut under flertalet av åren, vi låg båda i olika grad före lärarens tempo. NT-året så stöttade jag istället en annan kompis. Poängen med denna utläggning är att det är till fördel för den stora massan av elever ifall de extra duktiga eleverna går i vanliga klasser och om läraren är bra så gör det ingen skillnad för de duktiga heller. De utvecklar istället sina pedagogiska och sociala sidor (kan vara bra för vissa duktiga elever). Sin kunskapsmässiga utveckling kan man ha på högskolan istället.

Vad är det i den vanliga skolan som gör att elever känner sig understimulerade? Det är betydligt viktigare att svara på än att göra en bedömning av elevers kapacitet att klara en elitskola. Är det de elever som redan fått en bra start i livet och ligger lite före som ska stimuleras ytterligare? Det är rätt lätt för en lärare att förbereda lite avancerat material för de uttråkade eleverna.

Flest träffar senaste månaden