Men Lotta... vad tänkte du på nu?

onsdag 24 juni 2009 ·

Majoriteten har beslutat att dra in skolskjutsarna för dom som väljer en annan skola än vad kommunen önskat. Jag ser det som en åtgärd som förstärker den segregerande effekten av fritt skolval och friskolor och samtidigt sparar några kronor... på barnen... på något sett perfekt för den nya strängnäsalliansen.

I det ljuset fattar jag inte Lotta G (ordf BUN) kommentar i tidningen. Om det inte var detta hon tänkte på så undrar jag vad det var hon tänkte när majoriteten föreslog och drev igenom denna nedskärning. Föräldrarna får väl punga ut för ett busskort och köra till närmaste busshållplats. Svårare än så är det inte... och det är just det som är problemet. Ett pendlarkort för Länna - Karinslundsskolan (Asken ligger väl hyffsat nära) kostar 485 kr/månad och Härad- Karinslundskolan 390 kr/månad, dvs mellan 4000 - 5000 kr/år för att ens barn ska välja skola (per barn förstås). Det är just detta som är den segregerande effekten vi försökte få majoriteten att fatta.

Man kan ju inte tillåta att barn som bor utefter rena skolbusslinjer får åka med gratis. När jag var liten bodde jag på Överselaö och min "skolbuss" var en vanlig linjebuss (till skillnad från den som gick till Ytterselaö). Skulle jag då inte fått åka med bussen in till Paulinska, men mina klasskamrater på Ytterselaö skulle ha fått det? Det är så långt från likabehandling som man kan komma.

Givetvis kan man inte hänga på om man inte har ett giltigt busskort (eller vad man ska kalla skolbussrättighet för). Det skulle iofs inte vara något problem för min del... ett medborgarpendlarkort som kommer tillsammans med lönespecifikationen för medborgarlönen den 25 varje månad.

2 kommentarer:

Mats Werner sa...
25 juni 2009 08:40  

Visst visste hon! Men om hon tänkte är väl en annan sak!

Problemet har ju faktiskt diskuterats bland alla politiker.

Den omedelbara lösningen som jag torgförde på BUFF i våras var att friskolebarnen givetvis åtminstone borde få den skolskjuts de vore berättigade till om de valt en kommunal skola. D.v.s. för våra Häradsbarn som valt Asken borde de åka med skjutsen till Paulinska (hur länge ska den vara "nya" skolan...) och sedan få ta sig ut till Asken själva.

Glad Sommar
MATS

Dag Bremberg sa...
27 juni 2009 00:19  

Ja, BUN-ordförandens uttalande i tidningen påminner om den gamla klassikern i Hasse-sketchen:
"Det hade jag inte en aaaning om..."
Varför kan inte sossar vara ärliga och stå för sina beslut. (Iofs inte bara sossar som humlar, men just nu är det de i vår kommune som lovar runt samtidigt som de faktiskt skär ner på ett sätt som drabbar barnen.
Just det: Barnen (och då kan man inte hävda att "inte en enda unge ska drabbas".
Så besviken på sossarna så jag måste skriva mer om detta på min blogg...

Flest träffar senaste månaden