Selaöhemmet

torsdag 11 juni 2009 ·

Vad skulle du säga om någon kom och sa att du skulle vräkas från ditt hem och flyttas till en dyrare lägenhet i en annan del av kommunen? Jag skulle bli rätt upprörd. Om jag kände att jag ville ha stabilitet och närhet till bekanta och hemmamiljön, t.ex. för att jag hade svårt att transportera mig själv, så skulle det kännas ännu värre.

Kommunen har skrivit kontrakt på platser på ett äldreboende som man inte behöver (finns det ingen uppsägningsklausul?). Bara därför ska boende på Selaöhemmet flyttas (under en fyra-årsperiod?) från Stallarholmen in till centrala Strängnäs.

Vi genomtrevliga vänsterpartister upptäckte detta när vi höll på att ta fram vår egen rambudget till vårt förslag till Strategisk plan. Helt plötsligt låg det en besparing på socialnämnden på 14 miljoner i förvaltningens förslag. Vi plockade genast bort den när vi fick indikationer på vad det var. När vi sedan frågade Tord (S) på ett gruppledarmöte någon vecka senare så bekräftades det att Selaöhemmet skulle stängas och inget nytt byggas förrän 2013. Han begärde att vi inte skulle sprida den informationen innan man pratat med personal och boende... jag tyckte det var rätt rimligt för att undvika onödig oro innan en samlad information kunde ges och höll följdaktligen tyst. Rätt fascinerande att ingen av de andra gruppledarna verkade ha reagerat på den underliga ”mörkade” besparingen i underlaget från förvaltningen.

Jag tycker dock att detta är ytterligare en tveksam ”besparing”. Nu är det lågkonjunktur så det är billigt att bygga och det finns ett behov av stimulans. Samtidigt stressar man de boende (med tänktbart negativa effekter) och flyttar personal, eventuellt mot deras vilja (med minskat förtroende för arbetsgivaren som effekt). Det borde till en konsekvensbeskrivning som tar upp kostnaden för de mjuka effekterna i förslag som det här. Vad kostar det att förlora utbildad och erfaren personal? Vad kostar det om en eller två av de boende får en försämrad hälsostatus? Vad är det värt att inte genomföra åtgärder mot de boende på ett kommunalt äldreboende?

3 kommentarer:

Anonym sa...
12 juni 2009 15:07  

Jaha, du! Jag är egentligen din politiska motståndare men jag håller mig dig vad gäller Selaöhemmet. Förresten, visst andra saker ocksä, Vad man nu vill göra är osannolikt. Stoppa den ekonomiska utarmningen av Strängäs kommun. Kan det möjligen vara så att vi fått för många "nissar" från O8-omrädet som platsar in under begrepper psykopat

Cattis Hellmark-Eriksson sa...
12 juni 2009 22:21  

Hej David!

Många tankar om hur det fungerar i vår stad.
Idag var jag i Stallarholmen för att köpa tårta, det fanns lappar uppsatta om mötet på Selaöhemmet.

Tänk att vi har möten där det behövs dörrvakter..

Hur skall detta sluta..

Själv vill jag inte flytta till ett dyrare och längre bort alternativ.

Med vilken rätt kan man göra så med våra medmänniskor.

Deportering av äldre fy sjutton!

Ha en skön helg //Cattis

Kerstin sa...
19 juni 2009 02:58  

Över huvudtaget är vår syn på lokaler i Strängnäs Kommun lite låst. En skola behöver inte alltid vara en skola. En lokal hyrd för äldreboende kanske kan nyttjas av ungdomar, gymnasiestuderande till exempel. Det är bara fantasin som sätter stopp. Sen kan jag ju inte låta bli att påpeka att hade vi haft valfrihet i Strängnäs så hade Selaöhemmet kunna drivits vidare i privat regi och dom boende fått bo kvar!!

Kerstin

Flest träffar senaste månaden