Strutstänkande...

onsdag 29 juli 2009 ·

Den insändare som kommunfullmäktiges folkpartistiska ordförande Anders Svensson och centerpartisten Gösta Karlsson hade i tidningen häromdagen var kul... Den är dock fullständig rappakalja. Det finns poänger kring t.ex. privatiseringivern...men fp och c får faktiskt ta fullt ansvar för det... de satt faktiskt i den majoritet som drev dessa frågor (så vadå om M dominerade totalt?).

Det är så patetiskt (ursäkta ordvalet men kommer inte på något bättre) att politiker gnäller över saker de själva infört och själva kan ändra på... men inte gör. Att det finns problem med tjänstemannastyre i Strängnäs liksom många andra kommuner och landsting är ett faktum, men det uppstår oavsett om man har en stark förvaltning eller inte... om politikerna lägger sig platt och hoppar av så fort det blåser.

Är de övriga partierna för bortskämda? Jag och mina partikollegor hade aldrig klarat att slåss mot vindkvarnar år ut och år in ifall vi tyckte det var besvärligt att det blåser... eller för den delen att vingarna bara snurrar vad vi än försöker med...

Jag har under min politiska "karriär" genom ungdomsförbund, djurrättsgrupper, revolutionär vänster och den korta tiden som parlamentariker vant mig (kanske lite mycket) vid att ingen lyssnar på vad man säger, att alla låtsas som de inte förstår vad man menar och att tjänstemännen inte är mycket bättre än våra politikerkollegor.

Jag tycker dock att tjänstemännen i just Strängnäs är bra på sitt jobb (med vissa välpublicerade och ordentliga missar). De är också generellt mycket hjälpsamma och professionella när jag kontaktar dem för mer information eller stöd med något besvärligt bakgrundsmaterial. Vi hade ju aldrig kunnat få ihop ett eget förslag till strategisk plan om de inte stöttat med beräkningar av våra mer eller mindre vilda idéer. Att vara bra på sitt jobb ingår också att ta det på så stort allvar att man själv har ett intresse av att styra... Jag har inte för vana att lättvindigt och utan försök till manipulation acceptera att andra styr mitt jobb. Det förväntar jag mig inte heller av andra.

Tjänstemannastyre är förstås inte bra ur demokratisk synpunkt. Däremot är en stark tjänstemannaorganisation inte fel. Det blir inte bättre för att man splittrar tjänstemännen och bryter upp kommunförvaltningen, det är bara strutsvarianten av att arbeta för ordentlig politisk styrning.

Det är också tacksamt att notera att det verkar som om iallafall vissa delar av fp och c har insett det vi sa för flera år sedan... Försöket med Mariefredsnämnden var ett misstag och dömt att misslyckas.

2 kommentarer:

David sa...
29 juli 2009 14:04  

Hade inte sett denna ännu... http://ekuriren.se/ledareasikter/asikter/1.436259

Mats Werner sa...
29 juli 2009 17:30  

Patetisk var ordet jag använde om Svensson-Karlssons drapa i ett par kommentarer. Så
långt som till Rappakalja gick jag inte - men HURRA - en så bra beskrivning!
Försök nu att koppla av lite åsså!
Hälsar
MATS
(som ännu inte hittat den där fria tiden man påstås ha som pensionär....)

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg