Den Nya Majoriteten...

onsdag 12 augusti 2009 ·

Man har väl rätt länge sagt "den nya majoriteten" för att beskriva S, C, Fp styre i Strängnäs... jag har dock aldrig sett det officiellt tidigare. På kallelsen till Plan och Byggnämnden i augusti stod det angående lokaler att "Den Nya Majoriteten" samlas i en sal och "övriga" i en annan.

Kallar ni er på allvar den Nya majoriteten? För alla som är lite vänster måste väl det bli extremt dåliga vibbar? Ny demokrati? De Nya moderaterna? Kan iofs hålla med om att det är bättre än flip-flop-alliansen eller vad det var det stod på Margits blog.

Med tanke på beslutad rambudget i Strängnäs och regeringen så är det väl rätt symptomatiskt för "Nya xx" att man kallar sig arbetarparti och sedan för borgerlig politik. Trodde inte att S skulle gå i den fällan, inte i Strängnäs iallafall.

Som medlem av den Nya Oppositionen (eller? inget bra?) så konstaterar jag bara att det är svårt med benämningar.

12 kommentarer:

Margit Urtegård sa...
13 augusti 2009 00:14  

Hej David.

Det stod flip-flop-regering i min bloggartikel och det var mest för att beskriva hur den nya majoriteten uppfattas utifrån hur de styr kommunen; alltså inte ett namn i egentlig mening. Men, det är onekigen en intressant fråga oavsett om man är höger, vänster eller mitt emellan, vad man skall kalla "den nya majoriteten"!

MVH Margit

Dag Bremberg sa...
13 augusti 2009 15:18  

Det sämsta är väl att kalla X för "majoriteten" och alla andra för "oppositionen". Det är ju inte så att alla beslut tas med en majoritet av s-c-fp, och att alla andra röstar emot.

Man kan ju säga att det är en allians, men det begreppet har ju de fyra borgeliga partierna gjort till sitt.
Själv valde jag när X var ny att kalla det för en pakt, men det ordet gillade de inte.
Koallition är väl det minst dåliga.

I denna frågeställning ligger naturligtvis problemet att varken vi eller väljarna vet om X är en tillfällig pakt eller en långvarig allians. Blir det samma koallition efter valet, om de tre får KF-majoritet? Och om de inte får det, blir det nya förhandlingar där endast makten är målet, och de politiska idéerna blir oviktiga?

Kerstin Svensson sa...
14 augusti 2009 00:16  

Begreppet "den nya" är inte speciellt nytt. Tydligen har "någon" bestämt att Paulinska+Karinslundsskolan ska heta "Den nya skolan". ett aktuellt namn om 10 år, eller?

Kerstin

Bloggtrollet sa...
15 augusti 2009 17:16  

Förstår att du är lite avundsjuk som inte får vara med vid makten.

David sa...
15 augusti 2009 19:58  

LOL! Bloggtrollet... du skämtar va? Vi hade lite lätta diskussioner med arbetarkommunen när de bildade den nya majoriteten och av diverse anledningar så blev vi till slut inte inbjudna. Jag var väl lite purken för att vi inte ens fick frågan, men å andra sidan så hade vi troligen sagt nej och om inte så hade vi gått ur majoriteten i samband med första budgeten.

Med tanke på allt som hänt så är jag faktiskt inte ett spår avundsjuk, snarare tacksam över att vi inte är med. Efter nästa val då vi har minst 4 mandat... då vill jag att vi är med ;-)

Bloggtrollet sa...
16 augusti 2009 10:57  

Ja,om du tycker det är ok att vinna mandat via att sitta passiv i opposition så lycka till...

Genom att inte samarbeta med (s) så stöder ni i (v) automatiskt den högerarrogans som genomsyrat Strängnäs under så lång tid.
Ni blir ett stödparti till m + sp.

David sa...
16 augusti 2009 11:06  

Vi försöker vara så aktiva vi kan. Vi skriver ofta insändare (som kuriren sällan tar in), vi motionerar och argumenterar med välunderbyggd argumentation i KF och nämnder...

Förra gången så yrkade vi bifall till majoritetens strategiska plan i andra hand, just för att stötta det vi kunde.

Den rambudget och efterföljande resulterande strategisk plan som S-majoriteten lagt fram den här gången var dock obefinligt annorlunda än moderaternas (någon som Jens P gjorde en poäng av). Jag skulle inte i min vildaste fantasi få för mig att stödja en budget som på det sättet totalt demolerar skolan och äldrevården.

Om S stod för solidaritet, långsiktigt ansvarstagande (även för annat än ekonomi) och åtminstone låg mätbart vänster om mp så skulle vi stödja dom... men så är inte fallet.

David sa...
16 augusti 2009 11:10  

Ergh... det där lät som om jag redan sett deras strategiska plan. Det var inte det jag menade utan jag syftade snarare på den strategiska plan som jag förutsätter blir resultatet av den katastrofala rambudgeten.

David sa...
16 augusti 2009 11:38  

eller... vad sjutton skrev du egentligen? (förlåt lite seg idag)

Menar du på allvar att det enda sättet att vrida Strängnäs till vänster är att samarbeta med S oavsett vilken politik de för? För att cementera fast dem vid makten så att man så småningom kan vrida samhället vänster? Hmm... Då är det enklare att införa tvåpartisystem och så kan alla vänster om mitten av mp bli sossar.

Bloggtrollet sa...
16 augusti 2009 14:07  

Hellre ett tvåpartisystem än att se vänsterpartister som sänker s-ledda koalitioner.

Just nu bidrar ni till att m + sp tar makten i nästa val tillsammans med homofoberna i kd.

David sa...
16 augusti 2009 14:43  

Vadå S-ledd? Vad i den nuvarande koalitionens politik indikerar att S styr? Jag hoppas på att de inte vågat sätta ned foten (deras samarbetspartners är ju lite svajiga).

Stora skolnedskärningar samtidigt som man lägger en budget med tiotals miljoner plus under en lågkonjunktur? Är det S-ledd politik? Då kan vi aldrig ingå i samma koalition. Vi skulle inte lyckas få ihop en gemensam budget.

Nu råkar jag iofs veta från vårt korta samarbete att S i Strängnäs är bättre än vad de visar nu.

Läs Jenny Anderssons bok "När framtiden redan hänt - Socialdemokratin och folkhemsnostalgin" (Ordfront). Den förklarar väldigt tydligt vad jag tycker om S.

Anonym sa...
27 augusti 2009 20:43  

Hallå, S i Strängnäs är ju ett skämt! Det tycks som att de helt har tappat kompassen. Ni i V kan vara glada för att S har blivit så mycket höger ni kommer därför få min röst!

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg