Förlåt till ev. upprörda socialdemokrater

fredag 21 augusti 2009 ·

Efter kommentarerna som blogtrollet lämnade till en av mina inlägg så funderade jag lite och läste igen vad jag skrivit tidigare, t.ex. detta.

Så nu vill jag be om ursäkt för mitt beteende.. typ ;-)

Det är en intressant situation. Socialdemokraterna låter när de pratar som de gjorde när vi samarbetade, men den faktiska politiken är ju inte alls vad de säger. Jag har aldrig tidigare varit med om att det varit så rent parodiskt.

Hur ska vi inom vänstern förhålla oss till ett S i majoritet som styr med borgerliga partier och för samma politik som högern? Ska man se till S möjlighet att klänga sig fast vid makten och vara snälla mot dem, eller ska man ta chansen och tvåla till S så att de förstår att vi (V) inte är passiv röstboskap som kommer vara snälla och söta mot S bara för att de är S?

Jag anser att ett starkt V är garantin för att S håller sig borta från högersvängen. Det är däremot svårt att föra fram kritik mot S som är så rent från vänster att högersosseröster inte påverkas av kritiken (och röstar höger). Ibland kanske jag tagit i för mycket och kring fel saker... tur att det är så få som upptäcker det ;-)

Så nu ska jag uppehålla mig uteslutande kring...
1. Överskott vid värsta lågkonjunkturen på lång tid.
2. Nedskärningar i skolan som är direkt horribla.
3. Att man sa en sak i opposition och gör något annat i majoritet (med tvekan)
... när jag kritiserar S.

... och därmed strunta i strulet kring den politiska styrningen, projekt som baseras på konstiga prognoser och får underliga effekter (Thomasboendet <-> Selaöhemmet), alla "Nya"-namn, etc...

4 kommentarer:

Bloggtrollet sa...
22 augusti 2009 19:11  

Förstår du inte att man i ett blocköverskridande samarbete måste ta en del beslut som inte känns ideolgiskt rätt ?
Det är nog ett stort problem inom V tror jag. Undrar om Ohly fixar att samregera med s + mp ?
Är just nu oroad över att de rödgröna tappar fokus igen.
Förra valet tappade de på att de glömde jobbfrågan. Nu kritiserar de bara arrogansen för deras skattesänkningar vilket är helt bakvänt. Vi skattebetalare gillar skattesänkningar.
De rödgröna borde ta fram det som gått åt helvete istället för att göra reklam för arrogansens skattesänkningar.

David sa...
22 augusti 2009 20:20  

Nej, det gör jag inte. Man kan kompromissa kring utkanterna av den ideologiska kärnan, men om man går in i ett samarbete och släpper allt man byggt sin kritik som oppositionsparti på så framstår man som ett rent maktparti (det som S normalt beskylls för och som jag trodde S i Strängnäs var för bra för)

Jag tror nog att V ur en rent samarbetsmässigt synvinkel klarar "de rödgröna", men min åsikt är att vi är för svaga opionionsmässigt och organisatoriskt för att på lång sikt gå helskinnade ur ett sådant samarbete. Om vi efter valet ligger runt 8-10 procent och endast har S, M och möjligtvis mp som är större än oss, då är det aktuellt med samarbete... inte som läget ser ut just nu. Kolla vad som hänt med C, Kd och Fp...

Jag håller med om skattefrågan, men har inte en så tydlig idé om hur det ska gå att komma runt det faktum att skattehöjning i sig inte är en valvinnande fråga.

Dag Bremberg sa...
24 augusti 2009 13:12  

För mkt taktik- och strategitugg! Hur ska väljarna kunna lita på politiker som inte säger klart och tydligt vad de anser och vad de vill?
Det är klart att vi ska kritisera alla misstag som nuvarande Strängnäsallians gör, oavsett om vi då är överens med M eller andra!
Det är klart att om man vill höja skatten, som du, då ska man säga det tydligt och argumentera för det.
Det gjorde jag från 2006 till 2008, och det förlorade vi säkert en del ytliga sympatisörer på, men det får man ta. Strängnäs hade en orimligt låg skattenivå fram till i år. Problemet på kommunal nivå är att vi inte kan få in pengar på annat sätt än att höja skatten - om inte pappa staten ger oss allmosor, som nu.

David sa...
24 augusti 2009 14:03  

Jag kommer fortfarande ihåg rubriken. Den var typ "V fjäskar inte - lovar skattehöjning". Vi sa ju i valrörelsen lokalt att man måste höja skatten, och det ordentligt. Vi hade också som vanligt lägre lokalt än i riksdag och landstingsvalen.

Det går inte att bortse från taktiken. Jag vill ju ha en majoritet där S ingår... tills den dag (v)i har 55% ;-) Då är det ytterst otaktiskt och kontraproduktivt att framföra kritik öppet som kan tolkas som samma svepande generella som högern brukar köra med. Icke-ideologisk kritik bör man väl kanske framföra direkt till S istället... vilket jag har gjort och kommer göra i större utsträckning i framtiden.

Det går heller inte att helt bortse från risken att vi får moderaterna (riks) och Fp/C (lokalt) kvar efter nästa val. Då bör man ju inte bidra till att sänka S på ett sådant sätt att det inte gynnar oss i motsvarande omfattning. Det är inte smart, även om det låter som taktik.

Jag kan dock tänka mig att ni (mfp) har en lättare position som inte allt för oäven utfyllnad i en majoritet, oavsett färg ;-)

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg