Hyffsat opolitiskt: Första dagen på min nya pendlarexistens?

torsdag 13 augusti 2009 ·

Jag pendlar från Strängnäs till mitt jobb i Nyköping. Det är en resa som med tåg tar ca 3 timmar (plus 25 min fram och tillbaka till stationen i Strängnäs, och ca 20 min i Nyköping). Det låter långt eller hur?

Men... är man arvoderad deltidspolitiker, egenföretagare och har en arbetsgivare som tillåter att man förlägger en del lämpligt arbete till tåget så är det ingen fara alls. Hade jag varit hemma hade jag fått lov att lägga den tiden ändå. Ska man vara helt ärlig så är det faktisk lugnare och mer effektiv arbetsmiljö på tåget.

Nu bygger ju Banverket om Svealandsbanan så det går för mig väldigt otimade bussar mellan Strängnäs och Södertälje. Samtidigt upptäckte jag att bussen bara tar en knapp halvtimme längre än tåget... när det inte är ombyggnader... och kostar mindre än hälften. Så nu provar jag i ett halvår att åka buss istället.

Det enda problemet hittills är att mitt batteri till datorn bara klarar ca 1h 20 min. Därmed måste jag köpa ett nytt för att klara hela resan hem (ned äter jag ju frukost en del av tiden). Det är ju iofs inte heller något problem då vi uppmanades på senaste KF att använda elektronisk version av handlingarna, då måste ju datorn helst klara 4 timmar (vilket jag är väldigt skeptisk till att även det tilltänkta nya batteriet klarar) (2400 mAh * 6 celler = 14400 mAh, 2800 mAh * 8 celler = 22400 borde bara medföra ca 2 h 15 min batteritid).

Det verkar också som om det mobila bredbandet är sämre än vad jag hoppats på, iallafall första delen av resan. Ute i skogen längs 55:an verkar det inte vara strålande hastighet eller ens uppkopplingsmöjlighet. Nu är jag dock framme i Malmköping...

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg