Moderaternas "nya" gruppledare....

tisdag 22 september 2009 ·

Jag misstänker att detta är brutal repetition av något av mina tidigare inlägg, men

Hon vill ju knappast ha mitt stöd... lär ju inte behöva det heller egentligen... men jag är ju vänster djupt i själen, jag kan liksom inte låta bli att ställa mig på den, som jag ser det, behövande minoritetens sida... oavsett om de vill det eller inte ;-)

Är det någon som på allvar tror att allt är Ann Landerholms fel? Nog för att hon klantade sig en del, men det kan hon inte ha gjort ensam. Det var inte hon som ensam var Moderaterna, eller för den delen alliansen. Det var inte hon som styrde den kommunala förvaltningen och det praktiska arbetet, det gjorde och gör kommunens tjänstemän.

Från min horisont ser det ut som om de-inte-så-nya-moderaterna fick igenom sitt förstahandsval. Ann Landerholm har alltid framstått som renrasig blå moderat-adel, med allt vad det innebär i form av betongblock i öronen, lite smått arrogant framtoning och stabilt rotad i Muf's och Timbros ideologiska träsk.

Jag hävdar fortfarande att Ann fick så mycket stryk för att hon är kvinna. En man hade haft fasiken så mycket lättare att rida ut stormen än vad Ann Landerholm hade att ducka för orkanen... och stödet från det egna partiet hade varit starkare.

Ann Landerholms fel var att hon var precis så odemokratisk som iallafall jag förväntar mig av moderater. Hade Alliansen varit starkare, hade partiets stöd varit bättre och hade Ann hetat Göran så hade det inte hänt något. Detta är ju vad de flesta förväntar sig av moderater.... Det uppskruvade tonlägen för att inte säga nästan hatiska ton man kan se på ekuriren.se och ibland höra på stan är överdrivet och brutalt ovärdigt seriöst politiskt motstånd.

C-S-fp gjorde ju iofs inte exakt samma sak som hon försöke driva igenom. Dom stängde Karinslund och lät den stå tom... istället för att stoppa in en privatskola som Ann ville (enligt 1-kr modellen). Det är förstås betydligt bättre att den är kvar i kommunal ägo, men inte sjutton var det en vidare bra lösning.

Nej... det stora flertalet förtjänar en andra chans, eller tredje för den delen. För de få som inte förtjänar en andra chans finns det alltid kemisk kastrering... Moderatpolitiker som agerar som moderater är liksom inte på samma skala....

5 kommentarer:

Dag Bremberg sa...
24 september 2009 22:59  

Du försöker göra det enkelt: en fråga om vänster-höger.
I din bild är alla moderater arroganta och illvilliga, och jag antar att då borde alla V-politiker vara genomgoda. Men så är det ju inte, om du tänker efter, eller hur?
De interna striderna inom V är knappast trevligare än de inom M.
Politikens värld är tämligen välfylld av personer som är egotrippade och makthungriga, liksom av personer med äkta engagemang och vilja att förbättra samhället.
Dessa finns i alla partier, och jag gläds åt att på vår kommunala nivå kan man bli överens i många frågor med öppna, pragmatiska moderater.

David sa...
25 september 2009 12:32  

Nja... jag var tydlig med att det var min bild och jag har aldrig påstått att V-politiker är några änglar. Allt strul när Marco och Ann hoppade av är ju ett bra exempel på det. Ingen är perfekt...

Jag är ju (till min stora fasa) rätt överens med en del av moderaterna också, i specifika icke-ideologiska frågor. De är dock undantag... och visst lever jag kvar i den bilden jag fått sen tidigare, att moderater skiter i vad man säger och gör fula affärstrick även i kommunal regi... poängen var att andra också har den bilden... så länge det är en manlig moderat politiker.

En moderat politiker som skattefuskar, en moderat politiker som säljer skolor för 1 kr, en moderat politiker som gynnar sina vänner i frimurarna, tempelriddarna eller vad man nu vill med kommunala upphandlingar... skulle någon bli upprörd och känna sig sviken? Inte jag iallafall... men uppenbarligen tyckte folk väldigt illa om att Ann gjorde samma sak som gjorts på så många andra ställen, så jag kanske har fel. Här i stan kanske folk helt tvärt om tror att alla moderater är hedersknyfflar.
(med "moderater" menar jag "högerpolitiker" oavsett tillhörighet eller färg).

Margit Urtegård sa...
25 september 2009 20:47  

Hej David.

Här frodas fördomarna ser jag:-), alla högerpolitiker är moderater?!, enligt dig.

Förutom alla fördomar och klichéer så var din bloggartikel bra. Kul att en vänsterpartist kan ställa upp för en moderat.

Och jag håller med dig i din huvudslutsats, att Ann råkade extra illa ut just för att hon är kvinna. Hade hon hetat tex Ulf och varit "trebent" skulle det varit/blivit annorlunda.

Trevlig helg. Krya på dig.

Med vennlig hilsen
Margit

Dag Bremberg sa...
27 september 2009 19:06  

Ja, men visst är det fantastiskt att du kan vara överens med moderater i vissa frågor, och att Maria vB ibland citerar och berömmer dig i fullmäktige.
Jag är nästan lika överraskad som du över att kunna vara så överens med moderater i dag. Jag var väldigt kritisk mot dem som styrde kommunen tidigare och som knappast lyssnade varken på oppositionspolitiker eller medborgare.
"Jag hör vad du säger."

David sa...
1 oktober 2009 07:36  

Hej och hå... säger bara en sak... "moderater"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5878734.ab

Bra exempel på vad jag menade med att "moderater" inte bara är moderater.

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg