Skolskjutsar....

fredag 11 september 2009 ·

Ibland är det inte så lätt. Jag tycker att skolskjutsbeslutet var fel. Det är ju iofs på ett plan en black om foten på privatskolorna men det är ju på fel sätt. Elever och föräldrar ska välja bort friskolorna helt enkelt därför att den kommunala skolan är bättre. Det är faktiskt rätt ofta sant, fast man får ibland högre betyg i privatskolorna utan att egentligen förtjäna det... fast betygsinflation har det ju alltid varit.

Jag kommer ihåg när jag gick på gymnasiet med orienteringsgymnasieeleverna. De kom lite då och då ifrån Stockholm och då var det inte så svårt att komma överens om att de hade fått oproportionerligt höga betyg jämfört med oss Strängnäselever. Fast å andra sidan så var ju betygen normerade, gick man i en usel klass kanske man fick högre betyg om läraren inte orkade förklara sig... eller? (här bjuder jag in till en fet smäll från de lärare som jag vet läser här ibland).

Har hittat skolverkets statistik.. tack... det är himlans intressant. Man kan hitta det mesta och slänga ihop vilken teori som helst baserat på det underlaget. Vad är det man säger lögn, förbannad lögn och statistik?

Men... skolskjutsar var det ju... nu ska ju beslutet omprövas. Jag har inte läst underlaget själv ännu, men Ramin, vår representant i nämnden, har gjort det. Efter hans kommentarer så har jag nu bildat mig en rätt negativ uppfattning. Om majoriteten envist hävdar att det inte går att skjuta till resurser. Om balanskravet är viktigare än kvalitén då blir det ju en fråga om att välja. Ska vi säga upp lite fler lärare och förskollärare för att betala elevers skolskjuts eller inte. Beslutet är inte helt lätt, speciellt inte för privatskoleskeptiker som jag. Det man måste komma ihåg är ju att vi är egentligen mer för valfrihet än vad högern är... det är bara en definitionsfråga om vad vi menar med valfrihet. Rätten att få betala för vad som helst (som högern vill) eller rätten att välja mellan förbestämda alternativ som vi vill (med en viss självkritisk klang). Ska då rätten att välja skola vara en fråga om pengar? Det är inte gratis med pendlarkort ens för ungdomar (som vi vill att det ska vara). Egentligen borde väl högern vara för att skolskjutsen inte är gratis... då är det ju pengarna som ger valfrihet, inte samhället.

”Från var och en efter förmåga, till var och en när fakturan är betald”
Carl Moderat, Berlin 1867

1 kommentarer:

Dag Bremberg sa...
13 september 2009 20:52  

Glädjer mig att vi är överens i princip: det ska finnas valfrihet för skolbarnen och det ska inte kosta att ta sig till den skola man valt.
Den ärliga viljan att skapa större reell valfrihet har faktiskt också många moderater - om än inte alla.

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg