Att indoktrinera sina barn... av misstag

måndag 12 oktober 2009 ·

Jag och min fru är veganer, av olika anledning, men ändå... våra barn är följdaktligen veganer hemma men är vegetarianer på dagis. Två saker som hände i förra veckan gjorde att jag igen blev lite fundersam kring hur vi uppfostrar våra barn och vilka konsekvenser det har...

Min fru sa häromdagen när jag kom hem från jobbet att vår dotter ätit ägg på dagis. Inget konstigt med de då vi sagt att det inte är något problem. När jag då sa till vår dotter ”jasså... du åt hönsägg på dagis?” med som jag tyckte rätt hurtig stämma. Så fick jag svar tillbaka direkt med så mycket irritation, avståndstagande och vad-dum-du-är-pappa som en fyraåring kan få in... ”Näe Pappa!! Jag har inte ätit hönsägg. Dagis sa att det bara var frukt i äggen!”... Jag kollade förstås upp med dagis om de ljuger för mina barn angående vad de äter. För min det är det fullständigt oacceptabelt. Det hade dom inte gjort. Slutsatser är att vår dotter inte vill äta hönsägg... man kan ju inte äta hönsens ägg... dom ska ju bli kycklingar. Har vi då utan att egentligen menat det uppfostrat vår dotter till att bli vegan?

Vi pratar ju aldrig egentligen om veganism med barnen. Vi kör normalt på ”nej, vi kan inte äta det” om det blir diskussion om något godis eller så... men nu när jag tänker efter så kanske jag ibland när jag inte tänker efter säger att det är kokad gris i det (gelatin alltså).

Det andra som hände gjorde mig lite mer fundersam...

Jag tillåter inte att våra barn leker att de skjuter med pistol och riktar ”pistolen” mot personer som inte är med och leker. När jag var liten fick jag aldrig leksakspistoler i present men fick köpa det för ihopsamlade veckopengar om jag ville... tror att det enda jag köpte var ett par cowboypistoler.

Vår dotter åkte runt på en leksaksbil och ”sköt” med en leksaksborrmaskin. Eftersom som jag som sagt är allmänt skeptisk till skjutande så frågade jag vad hon egentligen höll på med...

”Jag skjuter jägare”
….
”ehh!?... du skjuter vadå!?”

Sen dess har jag funderat på hur hon kom fram till att det var en bra idé. Även om jag själv i min radikalare ungdom alltid fantiserade om att såga ned jakttorn, springa runt i skogen med gasdriven tuta och jaga jägare med bedövningsgevär så har jag aldrig.. aldrig... ens antytt något liknande till vår dotter...

...

Japp... jag håller på att indoktrinera vår dotter till att blir radikal militant vegan....utan att mena det. Kommer hon bli rabiat rödstrumpa och revolutionär också? Något jag faktiskt gör är att aktivt motarbeta att hon blir en söt och gullig liten tyst rosa flicka. Hur påverkar det henne att jag inte gillar stereotypa könsroller? Inte särskilt skulle jag tro... det är svårt att stå emot den våg av rosa pluttinuttgulligull som hon får med sig från sina kompisar på dagis.

Häromdagen när jag och barnen var och handlade på Coop forum så fick jag lov att ha den ena på armen och försöka styra den snabbt överfyllda vagnen med andra handen. Då sprang min vilda dotter omkring och körde rally med sin lilla kundvagn. Hon sprang fort och gled sedan på skorna. Folk tittade ifrågasättande på mig när de förstod att hon var min dotter... haha! Släng er i väggen tanter! Min dotter kommer inte vara en ryggradslös rosa mes som tyst accepterar samhällets mus-ideal. Om hon vill leka rally i Coop så får hon väl göra det... så länge hon inte kör på någon eller krockar med konserverna... inte för att jag skulle kunna ha gjort mycket åt det ändå.. hon var brutalt mycket snabbare än jag :-)

Flest träffar senaste månaden