Att vaccinera eller att inte vaccinera... det är frågan..

tisdag 27 oktober 2009 ·

OBSERVERA!!! Det är ingen som helst försök att påverka någon (till skillnad från allt annat på bloggen). Det är upp till en själv och sjukvården om man vill ta mediciner....

Jag var från början rätt skeptisk till vaccinering. Som fd anställd inom läkemedelsindustrin så har jag tillräckligt med insyn i produktion och gällande regler för att inte vara så särskilt förtjust i att ta läkemedel. Är också fullständigt övertygad om att en sjukdom här och där bara är bra för det långsiktiga försvaret mot allvarligare sjukdomar.

...Sen började man spela solidaritetskortet och då blev jag tveksam igen... ”Tänk på riskgrupperna... tänk på barnen”... Det bör man ju göra, men...

Skydda dig själv, skydda andra och minska smittspridningen i samhället. Det är skälen till att landstingen erbjuder riskgrupper och övrig allmänhet vaccin mot den nya influensan.
- Anders Tegnell Socialstyrelsen.

Det är bättre att få sjukdomen och låta kroppen hantera det än vad det är att vaccinera sig (angående virala barnsjukdomar)
- Mamma

Skydda mig själv? Mot vadå? Att bli smittad med en helt normal (ur konsekvenser sett) influensa? Varför skulle jag göra det? Varje år så blir det influensasäsong. Jag förutsätter varje år att jag ska få det. Har alltid på något underligt sätt sett fram emot det. En helt kravfri semester.,, allt man kan göra är att ta det lugnt. Alla ens egna och andras krav och förväntningar kan man för en gångs skull skaka av sig, man kan ju inte göra något åt dem iallafall... Sshhh! Jag är sjuk! Host host...
Jag känner inget som helst behov av att skydda mig själv mot influensa.

Skydda andra? Ok.. Det kan jag köpa. Min fru är i sista timestern av sin graviditet. Min son är iallafall teoretiskt i riskgrupp då han har Downs syndrom. Men det är vad vi vet bara teoretiskt då han inte visat någon indikation på att smittas lättare av dagisförkylningar, öroninflamationer etc (dvs han har sannolikt inte nedsatt immunförsvar). Jag har alltså en viss personlig förståelse för problemet...
men...
enligt läkemedelsverkets Risk/nyttautvärdering för barn så har inte den nya influensan större komplikationsrisk än de helt vanliga influensorna. Det är bara fler som smittas... men om man personligen redan förutsätter att ens barn får influensan ”som alla andra” lite då och då... har man inte redan accepterat risken då?

Det jag har emot solidaritetsargumentet är också att...
En riktig influensa ger en långt långt mycket bättre immunrespons än vad ett vaccin gör. Motståndskraften mot andra virus med vissa likheter förbättras, jämför äldres relativa motståndskraft mot svininfluensan. Det är tveksamt om ett vaccin ger samma tydliga effekt. Vad händer då om det kommer en riktigt farlig influensa nästa gång som vi inte hinner få fram ett vaccin till?

Är det inte bättre att vaccinera riskgrupperna och sedan använda antivirala läkemedel för de i den gruppen som inte kan ta vaccinet av diverse anledningar och som blir (eller riskerar att bli) allvarligt sjuka?

Hur många av er vaccinerar er för den normala influensan för att skydda riskgrupper? Jag gör det inte... En del vaccinerar sig dock av privatekonomiska skäl eller på arbetsgivares uppmaning (produktionsförluster är dyrare än vaccin till anställda). Det fick jag erbjudande om på mitt förra jobb.

Minska smittspridningen? Ehh... om det inte är för att skydda mig själv eller andra... vad skyddar jag med minskad smittspridning? Ahh! BNP!! … Eller är det något teoretiskt professionell grej för socialstyrelsen och andra smittskyddsverksamheter? Står det i deras uppdrag från regeringen att de ska verka för att minska smittspridningen?

Jag raljerar.. .jag vet.. .men jag förstår ärligt inte vad han menar.

I slutändan kanske det helt enkelt blir så här...

Jag är strikt vegan. Tar fullständigt avstånd från att djur ska utnyttjas för uteslutande människors nytta. Har inte så mycket som köpt en lädergrej på säkert tio år. Jag har vad jag misstänker av misstag ätit äggvita på någon inte så nogräknad restaurang, men det är allt de senaste 15 åren.

Ett vaccin framställt av befruktade ägg innehållandes en adjuvant framställd från hajleverolja (eller är den biosyntetiserad?)... det är inte ”vegan”...

4 kommentarer:

Cattis Hellmark-Eriksson sa...
27 oktober 2009 21:19  

Jag tänker INTE vaccinera mig!

Ser inte att jag tillhör någon riskgrupp.

Jag tar risken att inte göra det, om inte så har jag i vilket fall som helst tagit ställning mot ett massvaccin.

Om det är bra eller dåligt det får vi se!

//Cattis

Jan Eriksson sa...
28 oktober 2009 09:31  

Jag tycker för många fokuserar på själva influensan, när det är följdsjukdomarna man ska vara mer bekymrad för. Man bör också betänka att alla inte kan ta vaccinet, t ex barn som har äggallergi.

Att inte vaccinera sig tycker jag därför är ett väldigt egoistiskt beslut, bara för att göra ett ställningstagande. Läs gärna mer fakta om svininfluensan på denna sida: http://tankebrott.wordpress.com/2009/10/20/skeptikerskolan-del-10-lathund-till-vaccin-och-svininfluensa/.

Där kommenteras bl a de mest populära påståendena: "Jag behöver inte vaccinera mig! Blir jag sjuk stannar jag hemma och då smittar jag ingen." samt "Jag tillhör inte riskgrupperna, jag behöver inget vaccin."

David sa...
28 oktober 2009 10:04  

Detta är ett intressant inlägg i debatten.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3427795.svd

Jag har dock inte tittat så noga, men hennes slutsats framstår som samma som min.. dvs att genomgången sjukdom ökar skyddet i framtiden. Detta motsägs på den länk du gav, men jag har inte hittat källan till detta påstående.

Jan Eriksson sa...
28 oktober 2009 12:34  

Onekligen intressant. Jag tror också, som artikeln säger, att få influensa naturlig väg istället för via vaccin är bättre för kroppen immunförsvar, som lär sig känna igen en bredare (muterad?) variant av viruset. Vaccinet berättar väl egentligen bara för immunförsvaret att hitta det som eftersöks?

Jag tror inte att jag (eller du heller) skulle bli speciellt sjuk av vare sig influensan eller ev. följdsjukdomar.

MEN, jag tror starkt på den sk "hjordimmuniteten". Om jag, genom att vaccinera mig, kan bidra till att förhindra smittspridning till de som skulle bli väldigt sjuka av det (om det så bara är en person) så är det värt det.

Om ev. mutation lär de lärde tvista. Jag ger mig inte in i den debatten pga okunskap.

Flest träffar senaste månaden