(Sarkasm) Nej, Nej, inte skapar privatskolor en vi-och-dom-känsla...

måndag 9 november 2009 ·

Ibland blir det plågsamt uppenbart.

I ekuriren kan man läsa att Engelska skolan i Eskilstuna inte har några resurser för barn med extra behov. Visst, privatskolor separerar inte eleverna vid intag, man visar med all tydlighet att alla inte praktiken är välkomna efter att de antagits. Engelska skolan har ju iofs enligt utsago ambitioner som inte har uppfyllts.

Europaskolan i Strängnäs satsar dock på att få tillbaka sin aningens tappade elitstämpel. Denna annons är inte otydlig på något sätt, man vill bara ha en viss typ av elever. Alla är inte välkomna...



Om ni inte kan läsa denna förvånansvärt dåliga scan så står det...

Jag vill...
...gå på en skola där jag blir sedd
...plugga med andra som är studiemotiverade och utåtriktade
...genom utlandsresor lära mig mer om Europas länder och deras kulturer
...välja bland spännande kurser på specialutformade SP eller NV-program.

Jag tror...
...att efter gymnasiet kommer jag att studera vidare på universitet/högskola

Jag tycker...
...inte att det är töntigt att vara duktig i skolan.


dvs innan Europaskolan ska man ha gått på ett bra högstadium där man redan har lagt grunden för en förmåga till och intresse för vidare studier. Det är inte frågan om att hjälpa folk till ett intresse för skolan, det ska redan finnas. Man ska också redan vara duktig i skolan.

Det är inte så att jag inte förstår varför de gör så här. De vill vara en snobbig elitskola och det enklaste sättet är att plocka in snobbiga elitelever.

Det jag inte förstår är de socialdemokrater som inte ser problemet.

3 kommentarer:

Dag Bremberg sa...
9 november 2009 15:51  

Problemet är inte Europaskolan. Jag tycker inte att det var något fel med deras annons. Skolan har en plugg-profil - som man kan välja att se som snobbig om man vill - och då är det bra att man försöker tydliggöra det.

Gymnasievalet är fruktansvärt svårt idag, det det finns en uppsjö av friskolor som gynnas av antagningssystemet och som har väldigt fria händer att forma sina program. Dessutom tänker regeringen göra om hela systemet igen...

Problemet i vår kommun är Thomasgymnasiet, som de styrande gett alldeles för höga lokalkostnader och en mindre central placering. De elever som inte vill gå där nu får inte välja en annan kommunal gymnasieskola utan måste i praktiken välja en friskola på annan ort.

Jan Eriksson sa...
10 november 2009 08:58  

Jag tycker att du är helt ute och cyklar och för en gångs skull måste jag hålla med (S). Jag ser inte heller problemet. Om du börjar prata om Lundsberg så är dina tankar relevanta. Hur tycker du det ska vara annars?

T ex:
Jag vill...
...INTE gå på en skola där jag blir sedd
...INTE plugga med andra som är studiemotiverade och utåtriktade
...INTE genom utlandsresor lära mig mer om Europas länder och deras kulturer
...INTE välja bland spännande kurser på specialutformade SP eller NV-program.

Jag tror...
...att efter gymnasiet kommer jag INTE att studera vidare på universitet/högskola

Jag tycker...
...ATT det är töntigt att vara duktig i skolan.

Vad skulle bli bättre av det? Varför får inte vissa lov att vara bättre än andra? Nej, kollektivet ska hyllas i sann gammelkommunistisk anda. Brr...

David sa...
10 november 2009 09:30  

Jag kan delvis hålla med om er kritik. Det blev lite felvinklat... Jag såg annonsen för Europaskolans högstadium (Roggeskolan)under och tappade bort mig en del. Tanken var att få med en Strängnäsvinkel, men det gick liksom inte rätt.

Det är också trots allt en viss skillnad på obligatorisk skola och gymnasiet. Jag har dock en tendens att tänka gymnasiet som obligatoriskt och därmed mer förpliktigande för skolorna i fråga.

Det jag menade... med viss övertolkning av annonsen... var att gymnasier har ett ansvar att försöka få alla studiemotiverade. Att vara utåtriktad och studiemotiverad ska inte vara ett krav för att få ta del av de övriga (bra) delarna av Europaskolans verksamhet. Det gör "valet" av allt från dagis till högstadium viktigare än vad det borde vara.

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg