Tosteröskolan... realpolitik eller syrebrist?

måndag 2 november 2009 ·

Eftersom jag är gärna gör saker helt själv, hoppar högt av glädje varje gång jag får chansen till lite riktigt fysiskt arbete och eftersom det alltid finns ett konstant behov av att hålla ned kostnaderna så gräver jag vårt nya avlopp med mina bara händer... (beror också på att det skulle krävas några kapade tallar för att få dit en grävare).

I helgen stod jag nere i min två meter djupa grop och grävde. Då funderade jag lite på Tosteröskolan. Antingen var det realpolitikens fula tryne som dök upp... eller så var det allt grävande som fick mig att tänka som en centerpartist (... nu för tiden är ju iofs centerpartister laissez-faire kapitalistiska juppies och inte bönder... eller lokalt Vansös svar på Mariefredspartiet)... eller så var det syrebrist från allt onedbrutet organiskt material i gropens väggar. Jag kunde plötsligt se fördelar med en flytt...

Min initiala reaktion var ett fullständigt totalt avståndstagande mot tanken med en flytt. Där är jag väl fortfarande, men det krävs en del tankemöda. Jag har kollat lite med företrädare på skolan, internt i partiet och runt omkring för att samla på mig mer och mer argument både för och emot flytt. Insamlingen fortsätter och resultatet tänker jag ta med mig till medlemsmötet den 19 november där jag hoppas på livlig debatt....

Jag var emot att Karinslund stängdes, men tänk om man kan starta upp Karinslund igen direkt?

Tänk tanken att Tosteröskolan flyttar....

Man ändrar detaljplaner och annat för att skydda kvarvarande skog runt Karinslund, flyttar alla skolans utomhussaker, gör lite flexibla grupprumsindelningar, ger skolan och förskolan all tid de behöver för att genomföra en seriös flytt och inte minst genom radikala åtgärder fixar trafiklösningarna kring skolan.

Fortsätt då tankebanan att nuvarande åk 6 tillåts fortsätta på ”Tosteröskolan” till åk 7 osv...

Då har man helt plötsligt en -5 till 9 skola (-5 eftersom dagis ska flytta med) med naturprofil på Tosterösidan av bron... en inte helt ointressant tanke..

Det är dock bara en tankeballong och i morgon när jag jorden försvunnit ur nagelbanden och de döda hjärncellernas nervbanor dragits om så kommer jag säkert inte fatta att jag skrev detta.

3 kommentarer:

Dag Bremberg sa...
2 november 2009 20:31  

Nej, lite svårt att fatta. Men den som gräver en grop faller ofta själv däri ;-)
Det går att se fördelar med allt, annars skulle väl inte förslagen dyka upp. Men man bör allvarligt överväga om inte nackdelarna överväger.
Jag tycker inte att politiker ska försöka vara smarta ingenjörer som flytar om verksamheter - dvs barn, som om de bara vore ekonomiska byggstenar.
Det sättet att tänka är förlegad betongsossetradition, som bara leder in i en återvändsgränd.

Mats Werner sa...
2 november 2009 21:14  

Dessutom trodde jag i min enfald att vi hade övergivit tanken på att ha barn i alla åldersgrupper i en och samma byggnad.

David sa...
2 november 2009 21:21  

Jag tror jag ska publicera delar av vår interna partidebatt i frågan här på bloggen... skulle kunna inbjuda till lite kul kommentarer.

Ni har rätt... nu när jag tvättat händerna några gånger och duschat så känns det bättre. Ingen flytt av Tosteröskolan, tack!

Flest träffar senaste månaden