Givetvis minskar ett intyg utbetalda VAB-dagar..

måndag 7 december 2009 ·

...alla vet ju hur svårt det är att få med ett papper tillbaka till dagis. Fokus är varken vid hämtning eller lämning på att man ska få med sig ett papper. Jag har haft Hannes plan åkandes fram och tillbaka i min väska i snart en vecka... och det är ju ett papper som faktiskt är viktigt.

Detta är ju inte nyheter direkt längre, men jag har inte hunnit skriva något så jag vill kommentera ändå.

Jag har missat att lämna intyget för knappt hälften av mina VAB-dagar i år. 50% minskning av VAB-"fusket". Det är en minskning långt över regeringens mest våta drömmar! vilken lyckosam reform....

Första gången (två gångerna?) överklagade jag inte, men den senaste gången gjorde jag det. Så nu är minskningen mindre än 50%, men ändå mer än vad regering tror att vi ”fuskare” har slutat att snylta.

Jag kan formulera ett överklagande, jag arbetar på en statlig myndighet och är väl inarbetad på konceptet att överklaga....men även jag drog mig för att överklaga. Varför har jag ingen aning om. Det är ju iofs lite pinsamt att behöva erkänna att man inte lyckats lämna in en lapp på två månader (eller vad man nu har på sig) (lappen blir ju ritpapper eller försvinner på annat sätt direkt när man glömmer den första gången och då ska man i teorin begära en ny blankett... antar jag).

Regeringen har i vanlig ordning satt åt lämplig grupp som visar ett svaghetstecken. Man är väl medveten om att vi småbarnsföräldrar har mer att hålla ordning på än idiotiska papper.... då kan man spara några miljoner på att utnyttja det.

Oavsett hur mycket jag i djupet av min själ avskyr idén om ”de rödgröna” så skulle det oavsett politik... skulle kanske även stå ut med mp... förstås bli bättre. Tyvärr så vet regeringspartierna däremot inte bara hur man hittar svaghetecken hos grupper och hur man slår så effektivt som möjligt, man vet även hur man smörjer andra grupper för att maximera sitt röstantal.

Såg också att en folkpartist (tror jag) förespråkade kvotering av VAB-dagarna... ehh... smart sätt att spara ytterligare några miljoner! Barnet blir plötsligt sjukt och det råkar vara så att mamman lättare kan planera om dagen, ska man då inte få någon ersättning? En uppstyrning av jämställdheten är bra, men man måste fundera på vilka konsekvenser det får.

Jag är hemma alla VAB-dagar i vår familj, helt enkelt därför att jag har arbetstid mellan 06-22 7 dagar i veckan om jag vill. Det är inga problem för mig att jobba ifatt. Ching-pei får mycket svårare att jobba ifatt en missat lektion. Skulle vi då bara få ersättning för hälften av mina VAB-dagar, för att resten skulle Ching-pei tagit i jämställdhetens namn?

Flest träffar senaste månaden