Allt för rabiat bilmotstånd slår fel...

torsdag 11 mars 2010 ·

Läste i en kommentar på en artikel om C och Mp att Mp trodde att alla bodde vid tunnelbanan. Det var en högertidning tror jag (di.se?) så jag skrockade mest lite när jag såg det.

När jag nu läser att Mp vill lägga ned forskningsbolag kring miljövänligare bilar och istället satsa på främst spårbunden trafik så börjar jag lite smått fundera på om det kan ligga något i tunnelbaneteorin. Det kan också vara valfläsk och propaganda som riktar sig till Mps kärnväljare (dvs storstadsbor boende bredvid spårbunden trafik).

Jag brukar ta mig själv som exempel... För att ta mig till tåget och barnen till eller från dagis så behöver jag under en stor del av året åka bil. Visst kan jag ta två pulkor och pulsa mig hem en mil i snön, men jag vet inte riktigt om det är en uppoffring jag har lust att göra med tanke på alla frusna tårar barnen skulle generera. Visst går det, men som jag skrivit någon gång tidigare så skulle det också medföra tidsmässiga aspekter som skulle göra mig omöjlig i vårt samhälle.

Jag åker alltså bil två mil per dag, en mil per dag om man tänker sig att jag cyklar med barnen halva året (iallafall så länge det bara är två dagisbarn). Det innebär alltså ca 0,8 liter bensin (bilen är ju inte varm), motsvarande ett koldioxidutsläpp på ca 210 g/dag. Tåget mellan Strängnäs och Nyköping ger ett utsläpp på 0,5 g/dag. Vad är då viktigast att effektivisera? Spårbunden trafik eller bilarna?

Det är ett ofrånkomligt faktum att en betydande del av Sveriges befolkning under överskådlig tid kommer använda bilar för transporter. Det som är hindret och utmaningen är inte den spårbundna trafikens utsläpp eller effektivitet utan tillgängligheten på spår. Om man ska vara kontraproduktiv och lägga ned bilforskning av princip så borde man använda pengarna att bygga spår, inte forska om spårbunden trafik. Den spårbundna trafik vi har är tillräckligt effektiv och användbar, så länge folk får tillgänglighet till den. Att den flippar var tionde vinter är ingen stor fråga (och i de lägena blir ju bilforskning ännu viktigare).

Vi som vill begränsa utsläppen får inte bli miljötalibaner och blunda för verkligheten.

3 kommentarer:

Mats Werner sa...
11 mars 2010 09:31  

Du e' klok Du! I vart fall betr.just detta!

Dag Bremberg sa...
11 mars 2010 11:25  

Visst e' han!

lasse p sa...
11 mars 2010 17:22  

Skulle vilja påstå att David är mycket klok och det för det allra allra mesta!

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg