Sälj inte Sevab, sälj elförsäljningen!

fredag 5 mars 2010 ·

Alla som hört mig i fullmäktige vet att jag insett behovet av en stor och allomfattande offentlig sektor och offentligt ägande. Däremot finns det gränser.

Det helägda kommunala (Strängnäs och Eskilstuna) bolaget Sevab Energi AB har numera kraftvärmeproduktion, stadsnät, elförsäljning, vattendistribution, avloppsrening, avfallshantering inkl soptipp (en lillasyster till Eskilstuna Energi och Miljö).

Det mesta av detta är bra och viktiga samhällstjänster, elförsäljningen däremot är inte det. Den enda förmildrande omständigheten är att man späder ut over-heads och fasta kostnader för övriga verksamheter i bolaget (en av anledningarna till att jag vill att offentlig sektor inte ska läggas ut till andra utövare).

Läser nu på di.se att Sevab elförsäljning är ett av de dyraste elbolagen i Sverige...
De enda anledningarna jag då ser för att köpa el från Sevab är av slentrian, lokalpatriotism och för att vinsterna i bolaget till viss del återförs till kommunens medborgare (och Eskilstuna kommun) i form av utdelning till ägarna, samt som sagt var att det i teorin gör VA-kostnaden lägre. För detta så får man betala ett högre elpris.

Är det tillräckligt för det risktagande det innebär för ett litet bolag att upphandla el? Jag tycker inte det. Att Strängnäs och Eskilstuna kommun smygbeskattar medborgarna är inte helt snyggt, men har iofs sina poänger... så länge som elförsäljningen gör vinst!

Ser också i ekuriren att samma artikel kommit upp..

Flest träffar senaste månaden

Populära inlägg