Jag gillar inte avgifter

fredag 23 april 2010 ·

Jag har ett stort problem med avgifter, jag delar inte den inställningen med miljöpartiet som driver poluter-pays principen hårdare än vad jag accepterar. Min grundinställning är att allt ska finansieras gemensamt, det haltar dock lite vad det gäller privatbilismen. Däremot är nog alla överens om att vägar är ett samhällsgemensamt intresse och därmed bör vi betala efter förmåga (dvs progressiv skatt).

Visst är det bra att bilisterna själva i högre grad bidrar till att betala för de skador de orsakar på vägar och annat. Men man måste ju se till vilka bilar man påverkar och vilka skador/kostnader de medför. Bilister som stannar i stan på väg hem från jobbet är inte bilförare vars transportmönster ändras pga av en avgift på parkeringen. Inte heller de som behöver bil för att ta sig fram, antingen på grund av dåliga förbindelser med kollektivtrafik där de bor eller pga nedsatt rörelseförmåga.

Precis som jag just noterade att Mats Werner skriver på sin blog så kommer avgifter bara skrämma bort bilister från affärerna i innerstan. Det kan man väl tycka vad man vill om, jag skulle inte ha något emot fler bilfria delar och fler vad-det-nu-heter-gator-där-gångtrafikanter-har-företräde i centrum. Problemet är ju att underlaget för avgifterna minskar också. I detta fall var det ju tanken att det skulle bli en besparing som medförde att personalnedskärningar undveks, men om kostnaden för att administrera och kontrollera ett parkeringsavgiftssystem börjar äta upp de fallande intäkterna så kommer man ingenstans.

Det finns ett syfte med att få bort bilar från centrum för att förbättra lokalmiljön, men då bör man sikta in sig på ekonomiskt neutrala lösningar så att inte de med taskig privatekonomi i relativa termer får betala mer för sin bilism.

1 kommentarer:

Mats Werner sa...
24 april 2010 06:45  

Jag tror Du menar "gårdsgator". Det är Trädgårdsgatan mellan Eskilstunavägen och Källgatan idag. Fungerar utmärkt tycker jag. Trädgårdsgatan är enligt all erfarenhet en för bred gata för att kunna bli en attraktiv gågata (gånggata). Man måste kunna se affärers skyltfönster på båda sidor utan att behöva zickzacka över gatan. Därför är inte heller MPs motion i den frågan särskilt bra.

Och som sagt, P-avgifter skulle bara ändra och öka bilströmmarna inte minska dem. Och resultatet är som Du också påpekar att T&F ändå inte får in de pengar man behöver för att täcka sitt underskott.

Flest träffar senaste månaden